Radiografisch bestuurbare bootjes | |
---|---|
De bootjes in begin jaren negentig. | |
Locatie | Anderrijk (1980-1981) Ruigrijk (1982-2005) |
Type | radiografisch bestuurbare modelbootjes |
Geopend | 15 juni 1980 |
Gesloten | 30 oktober 2005 |
Kosten | ƒ 500.000,- |
Ritduur | 1 à 2 minuten |
Aantal boten | 24 modelbootjes |
Attracties |
De Radiografisch bestuurbare bootjes was een interactieve attractie die bestond uit 24 modelbootjes die ieder via een roer aan de kant van het water, na het inwerpen van een gulden, radiografisch bestuurd konden worden. Ze stond ook bekend als de Efteling Stuurman Trainings School.[1]
Vonderplas
De attractie werd op 15 juni 1980 geopend op de Vonderplas.[2] De controllers van de "bootjes met afstandsbediening", zoals ze toen nog werden genoemd, bevonden zich aan het uiteinde van de vonder, die toen nog geheel omheind was. De plas waar de modelscheepjes, ieder met een vlaggetje met nummer, zich in bevonden lag aan de noord-oost zijde van de Vonderplas en bestond uit een flink wateroppervlak met een decor dat bestond uit vuurtorens, boeien en vooral enkele eilandjes met in miniatuur huisjes en kastelen er op. In het Limburgs Dagblad van een dag voor de opening wordt de attractie omschreven als "een voor Nederland uniek ontspanningsproject dat met deskundigen op het gebied van zeesleepvaart werd ontwikkeld."
De attractie werd nooit helemaal bezet, zelfs niet op drukke zomerdagen. De modelscheepjes konden vrij hard varen en werden door kinderen dan ook gebruikt om tegen elkaar aan te botsen, waar de fragiele scheepjes niet op gebouwd waren. De technische dienst had er de handen vol mee om de mastjes en schoorstenen terug te plakken.[3]
Oosterpark
Vanwege de bouw van de Piraña in 1982 werd de Kanovijver verplaatst naar de toenmalige Roeivijver, die op zijn beurt verhuisde naar de Vonderplas. De radiografisch bestuurbare bootjes verhuisden zodoende nog geen twee jaar na opening naar het Oosterpark, vlakbij restaurant In den Spreeuwpot, de latere Likkebaerd.[4] De miniatuurtjes verhuisden niet mee. Het nieuwe decor van de attractie kwam in een veel kleinere plas, met een grote vuurtoren van ongeveer vier meter hoog en het Bootmanshuis (waar de haven van de bootjes zich achter bevond). In 1993 werden twee kleinere vuurtorens en een scheepswrak in het midden van de plas toegevoegd.[5][6]
De modelscheepjes zelf werden ook vervangen, door goedkoper uitziende felgekleurde bootjes met een flinke rubberen bumper zodat botsen voortaan geen problemen veroorzaakte. Deze bootjes kregen ieder een naam, waarvan de meest Eftelingse 'Zeemeermin' was. De nummers werden met stickers aangebracht in plaats van vlaggetjes. Tot eind jaren negentig droeg het personeel van het Bootmanshuis speciale themakleding voor de attractie in de vorm van matrozenpakjes.
De attractie werd, na al enkele maanden buiten werking te zijn gesteld, uiteindelijk gesloten aan het eind van seizoen 2005. De vijver en de vuurtoren verdwenen eind januari 2009, toen aan de bouw van Station de Oost werd begonnen. De vuurtoren heeft daarna nog een tijdje op een opslagterrein in Dongen gestaan.
De attractie gezien vanuit Station Oost. Achter het Bootmanshuis is de aanlegsteiger te zien waar de bootjes werden gebracht na sluiting park.
- ↑ Efteling Parkfolder 1986
- ↑ Henk vanden Diepstraten: Kroniek van een Sprookje (2002), Tirion, pag. 113
- ↑ Rendy Vennix op Efteling Facebook (2012)
- ↑ Henny Knoet: 'Plattegrond 1982' (1982)
- ↑ Op de PBC-video van 1988 zijn deze nog niet aanwezig.
- ↑ Efteldingen (personeelsblad), mei 1993