Wankelbrug | |
---|---|
De Wankelbrug in 1978 | |
Locatie | Anderrijk |
Type | Wiebelbrug |
Geopend | 1976 1982 op nieuwe locatie |
Gesloten | 1990 |
Attracties |
De Wankelbrug is een voormalige attractie en verbinding tussen de Roei- en Kanovijver.
De Wankelbrug werd geopend in 1976 en liep tussen de Roeivijver (nu de voormalige Kanovijver) en Kanovijver (nu de Piraña) op de plek waar nu ongeveer de Piraña grenst aan de voormalige Kanovijver. De brug bestond uit enkele houten platforms die circa acht meter van elkaar stonden, met daar tussen een brugdek bestaand uit planken, vastgeketend met scharnieren. Het wiebelende brugdek dobberende op tonnen en werd aan beide zijden omheind met touwen en netten.
Bij de bouw van de Piraña in 1982 verhuisde de Roeivijver naar de Vonderplas en de Kanovijver werd verplaatst naar waar de Roeivijver lag. De Wankelbrug werd daarbij verplaatst richting de Python, aan de oostelijke kant van de nieuwe Kanovijver.
Bij de bouw van de Pegasus eind 1990 werd een deel van de Wankelbrug afgebroken en werd het overgebleven gedeelte gebruikt als loopbrug voor de uitgang van de nieuwe houten achtbaan. De schommelende brug werd daarbij vervangen door een gewoon stilstaand brugdek waarbij de complete constructie op houten pijlers stond. Ook de touwen en netten verdwenen. In het jaar dat de Wankelbrug uit het park verdween werd in het Lavenlaar een nieuwe deinende brug inclusief huis geplaatst in de vorm van Lijn's Zweefhuys.
De bouw van De Vliegende Hollander in 2005 zorgde ervoor dat een aanzienlijk deel van deze brug verdween. Een klein overgebleven gedeelte werd tot de sloop van de Pegasus in 2009 nog gebruikt als uitgang.
Nog voor de komst van de Wankelbrug tekende Anton Pieck in 1972 een ander type verbinding tussen de oevers van de Roei- en Kanovijver, namelijk een Chinees pontje of een Chinese boogbrug. Dit werd niet uitgevoerd.