Robert-Jaap Jansen | |
---|---|
Jansen bij Efteling Wonderland, 2022 | |
Volledige naam | Robert-Jaap Jansen |
Geboren | 2 mei 1966 |
In dienst | 1981 |
Beroep | conceptspecialist |
Nationaliteit | Nederlands |
Bekend als | grafisch ontwerper en attractieontwerper |
Personen |
Robert-Jaap Jansen ('s-Gravenhage, 2 mei 1966) is momenteel werkzaam bij de Efteling als 'allround conceptspecialist'. Jansen was van 1992 tot 2006 grafisch ontwerper en was tussen 2006 en 2022 actief als ontwerper, waarin hij verantwoordelijk is geweest voor het ontwerp van het Efteling Museum, de toevoeging van Vrouw Holle in 2006, onderdelen van Bosrijk, voor De Kluis in 2009, Pinokkio in 2015 en diverse scènes in Symbolica (2017). Ook was hij hoofdontwerper van Max & Moritz (2020) en Nest! (2021).
Inhoud
Loopbaan
Jansen kwam in de zomer van 1981 bij de Efteling als vakantiewerker. Hij stond onder andere in het Spookslot, de Speeltuin en bij de Jeepmolen. Later ging hij als vakantiekracht werken bij de toen net nieuw opgerichte afdeling entertainment waar hij o.a. als clown speelde en in de huid kroop van één van de wezen van Juffrouw van de Borst en haar Weeshuis. Jansen studeerde ondertussen aan de kunstacademie in Utrecht, waar hij in 1992 afstudeerde. In zijn studie- en vakantiewerkperiode maakte hij op eigen initiatief een boek met concepten voor wat toen bekend stond als het plan Uitrijk.
Drukwerk
Hoofd marketingcommunicatie Reinoud van Assendelft de Coningh vroeg hem in 1991 om de expositie het Rariteitenkabinet en het jubileumboekje Mam, een duppie voor de kip? voor seizoen 1992 vorm te geven. Dat deed hij en Jansen kreeg een plek als grafisch ontwerper aangeboden op Eftelings eigen ontwerpafdeling. Hij ging daar vervolgens aan de slag met de folder van 1992. Jansen werd destijds ook al betrokken bij verschillende merchandise- en andere creatieve concepten. In die rol was hij de eerste die Cees Vriesekoop aanried iets met de Laven te doen, in plaats van met de Eftelingkabouters. Uit dat idee ontstond Laaf Products BV. Later ontwierp hij ook de jubileumboeken Kroniek van een Sprookje en Zijn we d'r al? en de jubileumpostzegels van 2002.
Vrijwel alle fotoboekjes, jaarverslagen, persmappen, folders en ander belangrijk promotiemateriaal werden vanaf dat moment door Jansen ontworpen. In 2004 werkte Jansen, samen met stagiair Sander de Bruijn, aan de inrichting van het nieuwe Efteling Museum en sindsdien is Jansen binnen de werkgroep 'Efteling Museum' ook verantwoordelijk voor de opmaak van de tentoonstellingen.
Ook buiten de Efteling werkt Jansen aan de vormgeving van boeken. Zo verzorgde hij het boek Alles draait... ik zie sterretjes, over de geschiedenis van de kermis en specifiek over de familie Janvier. Ook illustreerde hij het kindersprookjeskookboek Op Kookavontuur met Jonnie en Thérèse Boer van Marij Sloothaak.
In het park
Vanaf 2006 ontwierp Robert-Jaap Jansen ook uitbeeldingen in het Efteling Park. Voor de uitbreiding van het sprookje van Vrouw Holle in 2006, die tot dan toe enkel in de afbeeldingen in haar put te zien was, bedacht hij dat Piecks uitvoering van Vrouw Holle uit het huisje tegenover de put moest komen. Jansen voegde zelf enkel wat ornamenten rondom het luik van Vrouw Holle toe; verder was de uitvoering gelijk aan de prent van Pieck. Ook werkte hij aan de invulling van details (als het Zandkasteel van Klaas Vaak) en het Klaas Vaak-thema binnen Bosrijk.
Toen begin 2009 het contract met ABN-Amro afliep, en de Efteling de bank weghaalde, werd Jansen gevraagd een nieuwe pinautomaat te ontwerpen. Jansen koos voor een goudkleurige blow-up-kluis met een toeter en verschillende interactieve elementen.
In 2015 ontwierp hij samen met Alessio Castellani het sprookje Pinokkio, daarmee zijn tweede toevoeging aan het Sprookjesbos. Ook maakte hij de tweede pratende boom voor het bos, Kniesoor. Wat betreft de grote attracties mocht hij verschillende scènes van Symbolica (2017) ontwerpen: de Catacomben, Provisie Passage en de grote Koningszaal. De ontwerpverantwoordelijkheid voor een complete attractie kreeg hij bij Max & Moritz, geopend in 2020 en speeltuin Nest! uit 2021.
Vanaf begin 2022 is hij niet meer actief als ontwerper. Jansen heeft nu de titel 'allround conceptspecialist'.
Efteling-portfolio
- Drukwerk (1991-2022)
- Rariteitenkabinet (1992)
- Inrichting Het Valies (i.s.m. Annette Vishers) (1998)
- Efteling Museum (2003)
- Vrouw Holle (2006)
- Podium Zomeravonden (2008)
- Sprookjesmysterie (2009)
- De Kluis (2009-2022)
- Zandkasteel van Klaas Vaak (2009)
- Upgrades Fata Morgana (2010)
- Medewerking aan Polles Keuken (2012)
- Restyling borden Villa Volta (2013)
- Decors Sprookjesmusical Klaas Vaak (2013)
- De Sprookjessprokkelaar (2014)
- Vormgeving Pinokkio (musical) (2015)
- Pinokkio (2016)
- Art director De Gelaarsde Kat (musical) (2016), Sprookjessprokkelaar de musical (2017), CARO (2018), Jokie en Jet, reizen is een feestje (2020), De Grote Efteling Koekoek Show (2021)
- Diverse scènes in Symbolica (2017)
- Babbelboom Kniesoor (2018)
- Eerste ontwerpfase Bäckerei Krümel (niet uitgevoerd)
- Max & Moritz (2020)
- Nest! (2021)
- Bouwmeester Big (2022)
Stemacteur
Jansen heeft meermaals stemmen ingesproken in de Efteling, waarbij zijn theaterachtergrond goed van pas kwam:
- Fakir in poppenkastvoorstelling 'Het Elfje zonder vleugels'
- Toverkol bij het sprookje van Raponsje
- Klussende laaf in het gesloten Lurk en Limoenhuys
- Vrouw Holle
- De dieren rondom de Sprookjesboom
- Krekel bij Pinokkio
- Pardulfus in Symbolica
- Omroepstem in Carnaval Festival (sinds 2019)
Buiten het attractiepark sprak hij verhalen in voor het Wonderlijk Speeldoosje en leende hij zijn stem voor het computerspel van Raveleijn. Hij vertelt ook de verhalen op de luisterboeken 'Er was eens..' delen 1 & 2 die te luisteren zijn via abonnementsdienst Storytel.
Anton Pieck Museum
Robert-Jaap zet zich op vrijwillige basis ook in voor het Anton Pieck Museum in Hattem. Naast het meedenken over (Efteling)tentoonstellingen verzorgt hij de opmaak van het periodiek voor vrienden van het museum, en ontwierp hij in 2022 de smeedijzeren balustrade bij de hellingbaan voor de deur.