Cees Vrisekoop | |
---|---|
Vrisekoop in 1997, bij een Laaf | |
Volledige naam | Cornelis Vrisekoop |
Alias | Cees |
Geboren | 3 mei 1948 |
Beroep | serieel ondernemer |
Nationaliteit | Nederlands |
Bekend als | de man achter Laaf Products |
Personen |
Cees Vrisekoop (Amsterdam, 3 mei 1948) is een Nederlands ondernemer en was eigenaar van Laaf Products BV en eerder van Hotdog King, het bedrijf dat hotdogs leverde aan de Efteling.
Levensloop
Hij werd geboren in de Jordaan waar zijn vader met zijn oom een lampenfabriekje had. Hij groeide op in een groot gezin: negen broers en zussen. Veel school was er niet voor hem en op 16-jarige leeftijd verliet hij zijn familie als etaleur. Na een kleine klus, het inrichten van een woning, besloot hij zich binnenhuisarchitect te noemen. Hij begon een montagebedrijf, kocht een verfspuiterij en verkocht die weer met winst. In de Leidsestraat begon hij een cadeauwinkel en met zijn zus runde hij een taleninstituut.
Hotdog King
In de jaren tachtig was hij voor het eerst in Amerika en kwam daar in aanraking met de hotdog, de Amerikaanse versie die hier nog niet verkrijgbaar was. Hij zorgde voor producenten die in Nederland exact dezelfde broodjes en worsten konden maken en kocht een licentie voor heel Europa met zijn nieuwe bedrijf: Hotdog King. Hij verkocht in honderden supermarkten, tientallen overnachtingsplaatsen en acht Nederlandse pretparken, waaronder de Efteling. Enkele jaren later verkocht hij 10 miljoen hotdogs per jaar en deed hij zijn bedrijf van de hand.
Laaf Products
"Ergens in Brabant had ik langs de weg een uitstalling van tuinbeelden gezien met nagemaakte etalagehoofden er tussen. In de auto dacht ik: tuinkabouters, daar moet toch wat van te maken zijn. Die dingen zien er niet uit, allemaal fout, terwijl ik een mannetje in de tuin wel lollig vind. Op een slapeloze nacht lag ik te verzinnen hoe leuke tuinkabouters er uit moesten zien en dat idee bleef maar door mijn kop spoken."
"Door de hotdog had ik de Efteling goed leren kennen en daar heb je Het Volk van Laaf. Dat zijn van die figuurtjes en daar hoort ook een sprookje bij." Met de Efteling werd een licentieovereenkomst gemaakt en met bedenker Ton van de Ven ontwierp Vrisekoop tien nieuwe laven. Op de Filipijnen vond Vrisekoop een geheel parate industrie van polyester beelden. Uit een blok hout wordt in anderhalve dag een model gesneden. Daarover gaat een rubberlaag, die vervolgens als mal dient voor de polyester-multiples, die met de hand worden beschilderd.
Na de deal met de Efteling werden zonder slag of stoot 270 tuincentra en andere locaties genoteerd als verkooppunten. Vrisekoop vertelt in 1997: "Ze gaan gemiddeld 200 gulden kosten. Niet als verkoopprijs overigens, want ze worden niet verkocht - nee, een laaf kun je alleen maar adopteren." Een marktonderzoek bij 78 bezoekers van een tuincentrum gaf hoogst bemoedigende resultaten: 80% heeft de Efteling bezocht, 75% vindt de laven 'heel leuk', 77% is aangesproken door de display en 6,6% zal 'zeer zeker' kopen. Veertigduizend exemplaren is, wat hij noemt, het kritische volume. "Als we die hebben verkocht houdt het nooit meer op. Dan komen ze overal te staan, ook buiten Nederland. En in Duitsland houden ze nog meer van tuinkabouters dan wij."
- Adformatie: Hotdog-miljonair werpt zich op tuinkabouters (20/2/1997)