De Foodtrucks waren vier mobiele horecapunten elk vervat in een complete, verrijdbare vrachtwagen. Elk van de wagens had een eigen, eenvoudig assortiment. Het vrachtwagenconcept maakt dat ze geen vaste locatie hadden, maar ze stonden met name opgesteld op het Steenbokplein en, tijdens het Zeven Pleinen Festijn, op de Speelweide.
Street food vanuit een vrachtwagentje vindt zijn oorsprong in Amerika. Al sinds het einde van de negentiende eeuw voorzagen de eerste mobiele kantines op wielen het werkende volk van een warme lunch op de stoepen van de grootste steden van de VS. Pionierende uitbaters die met niets anders dan een omgebouwde truck en een heleboel lef en werklust door de straten trokken, op zoek naar hongerige monden. Er was maar één nadeel: je wist nooit zeker waar je je truck kon vinden. Begin 2009 nam het fenomeen echter een hoge vlucht door de inzet van social media: trucks konden hun fans nauwkeurig laten weten waar ze nu weer opdoken. Dat luidde het begin in van een foodtruckhausse, inmiddels ook in Europa.
In 2011 experimenteerde de Efteling met dit concept. Een food truck van Mekkafood, vormgegeven als een auto uit de jaren 1930, verkocht Turkse pizza's voor € 3,75.
In het voorjaar van 2012 was de Efteling op zoek naar uitbreiding van haar horeca-aanbod met name rond de Vonderplas, waar de nieuwe slotshow Aquanura in première ging. Naast het vernieuwen en uitbreiden van de Steenbok en Oase werd een viertal foodtrucks geleased.[1] Hiermee gaat het park wel voorbij aan de spontaniteit en het ondernemerschap dat foodtrucks zo uniek maakt, waardoor het in de Efteling vooral lomp uitgevallen verplaatsbare horecapunten zijn geworden. De trucks hebben ook gestaan op het Dwarrelplein en de Speelweide.
Er waren vier verschillende trucks, alle hetzelfde basismodel vrachtwagen, maar met verschillend assortiment:
- Beer & Sausages, verkocht braadworsten en Budweiserbier;
- Sandwiches, had diverse belegde broodjes;
- Schnitzels, hier kreeg je iets wat op Schnitzels moet lijken;
- Street Sweets, zoetigheden zoals wafels waren hier verkrijgbaar.
De trucks hadden dezelfde basisvormgeving, met onder andere een lijst bovenlangs en op de klep met het assortiment, het logo op de klep met menuborden aan weerszijden hiervan. Ze onderscheidden zich onderling met name door verschillende kleurstelling, tekst en afbeeldingen.
De trucks waren geen succes en verdwenen al snel weer van het toneel. In een interview met De Vijf Zintuigen noemde voormalig directeur Bart de Boer, die met het idee voor de foodtrucks kwam, de karren zijn 'grootste falen' uit de periode dat hij directeur was.
Tenminste één van de foodtrucks is later buiten de Efteling opnieuw ingezet als mobiel horecapunt, dit keer echter in Amsterdam waar een inmiddelds zwart gespoten truck met jonge nieuwe eigenaren hoogwaardige hamburgers verkoopt in onder andere het financiële centrum de Zuidas.[2]
- ↑ De Vijf Zintuigen - Tweet 19 september 2013
- ↑ RTL nieuws, 17-10-2013