Een pay-off is een korte slagzin of slogan die gebruikt wordt na het noemen van een bedrijfsnaam of merknaam, of aan het eind van een reclameboodschap. Wanneer een bedrijf een pay-off hanteert dient deze meestal ter versterking van de identiteit en naamsbekendheid, net als bijvoorbeeld een logo. Hieronder volgt een lijst van pay-offs, leuzes en slogans voor jaarthema's die de Efteling in de loop der jaren gebruikt heeft.
Inhoud
Jaren vijftig en zestig
U vertoeft er in een blijde wereld
De eerste slogan die gebruikt werd viel o.a. te lezen op de plattegrond van 1953 en in diverse krantenadvertenties in de vijfiger jaren. De nadruk ligt op het plezier en de ontspanning die de Efteling de mensen bood in de roerige jaren na de oorlog, dat in advertenties extra versterkt werd met de leuze "Dat is pa's vacantie!"
In 't Hart van Brabant
Een leuze die regelmatig gebruikt werd vanaf eind jaren vijftig tot ver in de jaren zestig, soms ook in combinatie met andere pay-offs. Mogelijk om de bereikbaarheid van de Efteling voor de rest van Nederland te verduidelijken. Peter Reijnders bracht tevens een film uit over het park met een gelijke titel.
Levensvreugde
In de beginjaren van de Efteling werd het woord 'levensvreugd' of 'levensvreugde' met regelmaat gebruikt op promotiemateriaal. Het motto '65 ha Levensvreugd' dat later '150 ha Levensvreugde' stond in advertenties en op posters, en we zien de term terugkeren op souvenirs waaronder een mapje met een collectie parkfoto's.
Jaren zeventig
Dagvol sensaties/puur plezier (1973-1975)
De advertenties in het begin van de jaren zeventig geven aan dat je in de Efteling een hele dag vermaak hebt voor een spotprijs. Omdat een entreekaartje ieder jaar in prijs stijgt, verandert de slogan mee.
Waar sprookjes leven en bewegen (1976-1977)
Deze leuze benadrukt de technische vooruitgang die de Efteling maakt: van statische uitbeeldingen naar realistisch bewegende figuren. De in 1975 vernieuwde dwergfiguren bij Sneeuwwitje zijn dan de nieuwste animatronics in het park.
Voor Sprookjes en Spookjes (1978-1979)
Met de opening van het Spookslot in 1978 wordt een mijlpaal bereikt: na het Sprookjesbos is het de eerste zelfgebouwde grote (meest angstaanjagende) attractie die gebaseerd is op niet bestaand verhaal. Met de leuze profileert de Efteling zich als park met méér dan alleen sprookjes.
Jaren tachtig
Duizend en één belevenissen (1980)
Alhoewel de Efteling zich nog volop promoot met het Spookslot, wordt er toch gekozen voor een nieuwe slogan. Duizend en één belevenissen slaat op de diversiteit aan uitbreidingen de laatste jaren.
De Efteling blijft een belevenis! (1981-1984)
Pay-off die de Efteling tijdens de seizoenen 1981 tot en met 1984 gebruikte. De slogan doelt voornamelijk op de enorme expansie aan wereldattracties die in deze jaren in het park kwamen, waaronder de Python, Halve Maen, Piraña en Carnaval Festival. De slogan werd o.a. gebruikt in de commercials in die tijd (met Martin Brozius) en in de brochures.
Het leukste dagje uit van Europa (1985)
Jaarslogan van 1985, die tevens jarenlang op de parkplattegrond stond. De Efteling is uitgegroeid tot het grootste recreatiepark van Europa en laat dat graag weten.
Leuker dan de Efteling bestaat niet (1986)
Slogan die gebruikt werd in de commercial met André van Duin voor Fata Morgana in seizoen 1986.
Doet Wonderen (1987-1989)
De eerste pay-off waarvan de tekst onderdeel is van een complete huisstijl. Hij is bedacht, samen met het logo en de huisstijl, door Studio Dumbar in Rotterdam. De pay-off is voornamelijk bekend van de posteractie uit die tijd, maar stond ook op folders en advertenties. Het is een kortere en pakkendere slogan dan van voorgaande jaren en legt de nadruk weer op de sprookjes. 'Doet Wonderen' staat altijd in hetzelfde lettertype onder het nieuwe logo van de Efteling, in sommige gevallen zelfs groter dan het logo zelf, waaronder op de posters.
Jaren negentig
Een Wereld vol Wonderen (1990-1995)
De pay-off 'Doet Wonderen' werd in de eerste publicaties van het nieuwe Efteling-logo nog gebruikt, maar werd in 1990 snel vervangen door 'Een Wereld vol Wonderen'. Deze pay-off werd, in combinatie met het logo, veel gebruikt in commercials, brochures, advertenties, etc. Rond 1995 verdwijnt de pay-off van het logo (maar hij keerde in 2002 in licht gewijzigde vorm terug). Hij groeide snel uit tot een synoniem voor de Efteling, en we zien de leus dus ook veel terug in artikelen, pers- en nieuwsberichten.
Dé Traktatie van het Jaar (1997)
Slogan voor het jaarthema van 1997. Hij was voorzien van een logo waarin Pardoes uit een ingepakt cadeautje komt met een feesthoedje en ballonnen, ieder met een eigen opdruk. Dit ter ere van het 45-jarige bestaan van de Efteling.
Het logo werd ook na 1997 nog gebruikt in het park. In 2000 werd Pardoes met het kadootje en ballonnen uit het logo in beeldvorm bij de elk van de vier uitgangen van de Brink gezet. Iets later, bij het volgende jubileumfeestje in 2002, werd de groene ballon bij ieder beeld in goud overgespoten en voorzien van het getal 50. Hierna zijn de Pardoes-beelden uit het park verdwenen; er resteert er één op het voorplein van Villa Pardoes.
Sla je Vleugels Uit (1998)
De slogan van de Efteling in 1998. De tekst wees op de komst van de indoor-achtbaan Vogel Rok die datzelfde jaar werd geopend.
Schatkamer van de Sprookjes (1999)
Slogan van de Efteling in 1999. 1999 was een sprookjesachtig seizoen. Het was het internationale Jaar van de Volkscultuur, en de Efteling deed daaraan mee met een tentoonstelling, een congresdag én de opening van maar liefst drie nieuwe sprookjes in het Sprookjesbos, namelijk Tafeltje-dek-je, Sneeuwwitje en de Chinese Nachtegaal. De slogan "De Efteling, Schatkamer van de Sprookjes" sloot hier naadloos bij aan.
Jaren nul
De mooiste momenten beleef je wéér in de Efteling (2000)
In 2000 werd Reinoud van Assendelft de Coningh als externe adviseur gevraagd een slogan voor dat jaar te bedenken. Hij kwam met 'De mooiste momenten beleef je tóch in de Efteling', omdat de consument inmiddels verschillende attracties kende die alle het beste claimden te zijn, maar de Efteling volgens hem daar uiteindelijk altijd bovenuit stak. Ronald van der Zijl vond dat te ver gaan en heeft het woord 'toch' veranderd in 'wéér'.[1]
Sterren stralen in de Efteling (2001)
In 2001 staat het entertainment centraal in de Efteling. Voor dit jaarthema wordt de slogan 'Sterren stralen in de Efteling' gebruikt, dat wordt genoemd in de commercials dit seizoen en door middel van een illustratie van Pardoes in tovenaarskostuum die wordt weergegeven in verschillende publicaties.
Wereld vol Wonderen (2002-2008)
In 2002 keert de bekende pay-off van begin jaren negentig terug onder het logo, maar zonder lidwoord. Het logo is ook licht aangepast. De pay-off zou nog tot 2009 gebruikt worden onder het logo.
Al 50 Jaar een Wereld vol Wonderen (2002)
Slogan voor het jubileumjaar 2002, die echter weinig gebruikt is. De voorkeur ging naar de gewone pay-off 'Wereld vol Wonderen'.
Sprookjes bestaan (2009-2013)
Na enkele jaren zonder jaarthema wordt vanaf 2009 de slogan geïntroduceerd in de commercial voor Assepoester. Pas een jaar later zien we de kreet ook in gedrukte versie terug in publicaties en brochures.
Jaren tien
Wereld vol Verwondering (2014)
De pay-off die de Efteling zichzelf in 2014 toedicht en grijpt voor de tweede keer terug naar de Wereld vol Wonderen-slogan. In 2014 werd de 'Wereld vol Wonderen' vervangen door 'Wereld vol Verwondering'. De eerste melding ervan was op Twitter op 5 februari.[2] Het font van de pay-off is opvallender en doet denken aan de pay-off 'Doet Wonderen' van eind jaren 80. Tussen de letters worden ook sterren gebruikt als in de punt van de i in het logo. De pay-off is echter maar een jaar gebruikt en dook niet op in commercials, enkel in de folder en op enkele posters.
Echt waar (2015)
De nieuwe pay-off werd geïntroduceerd in een commercial op 19 maart 2015. In de commercial horen we een jongetje een spectaculair verhaal doen over zijn bezoek aan de Efteling, gevolgd door de nieuwe slogan. De pay-off werd ook gebruikt in de brochures.
Wereld vol Wonderen (2015 - heden)
In november 2015 was het alweer gedaan met de 'Echt waar'-pay-off. De Efteling kiest er voor om terug te keren naar het vertrouwde 'Wereld vol Wonderen', dat al sinds 1990 af en aan in gebruik is.
- ↑ Persoonlijk gesprek met Reinoud van Assendelft De Coningh, 2010
- ↑ Tweet @Efteling, 5 februari 2014