Studio Dumbar is een gerenommeerd reclamebureau uit Rotterdam. Het werd in 1977 opgericht in Den Haag door Gert Dumbar, die daarvoor al faam had verworven met onder andere de NS-huisstijl met het bekende logo en de geel/blauwe kleuren.
In 1987 had de Efteling een ratjetoe aan logo's en beeldmerken: Langnek, Kleine Boodschap en Jokie sierden diverse publicaties vergezeld van allerhande lettertypen. Om hier eenheid in aan te brengen werd bureau Dumbar ingeschakeld.[1] Het bureau ontwierp onder aansturing van marketingmanager Cees Kikstra voor de Efteling een nieuw logo met een bijbehorende grafische huisstijl voor het drukwerk, zoals de entreekaartjes. Na lange tijd en veel geld kwam men met een beeldmerk waarop prijkend de Kleine Boodschap-kabouter, een vallende ster en een toverstaf.
Het nieuwe logo maakte weinigen binnen de Efteling gelukkig. Ton van de Ven, die zich met het project verder niet had bemoeid, zei toen het klaar was dat hij zoiets nooit zou goedkeuren. Het was slechts van 1987 tot 1990 in gebruik. Door de complexiteit van het ontwerp was het nogal problematisch om af te drukken. Na een directiewisseling werd onder leiding van Henny Knoet en Peter van Ostade de transitie naar een nieuw logo ingezet, ontworpen door Knoet in samenwerking met Kees Uittenhout.[2]
Externe links
- ↑ Persoonlijke correspondentie met Kees Uittenhout, augustus 2015
- ↑ Eftelist: Uit de gesprekken met Eftelist: Henny Knoet (2013)