Wandelroute Ruigrijk is de aanduiding op de parkbebording van twee wandelpaden die uitkomen bij het Ruigrijk: het pad vanaf het Café-Restaurant langs de oostkant van de Siervijver uitkomend bij De Meermin, en het pad vanaf het Max & Moritz Plein (eerder Steenbokplein) langs de Karpervijver uitkomend bij Joris en de Draak (eerder Pegasus).
De toevoeging wandelroute is waarschijnlijk gekozen omdat de betreffende paden vergeleken met andere Eftelingse wandelpaden relatief groen en rustig zijn en er onderweg geen attracties waren. Hier kan men zich nog even wanen in het Natuurpark de Efteling van voor de jaren 80. Beide routes zijn al erg oud en sinds de beginjaren in de Efteling op hoofdlijnen aanwezig.
Anderrijk-Ruigrijk
Op de route vanaf het Max & Moritz Plein (achter Bäckerei Krümel) vindt men inderdaad een uitermate rustig stukje park langs de Karpervijver. Hier kan men kiezen om de loopbrug richting Piraña te nemen. Ook is het mogelijk om langskomende Pirañabootjes te aanschouwen, en komt af en toe de Stoomtrein langs. Uiteindelijk eindigt men onder de baan van Joris en de Draak.
De route bestaat al sinds de opening van de Efteling en liep destijds langs de Roei- en Kanovijver zonder tussenkomst van attracties of horeca. Aanvankelijk, in de jaren vijftig, lijkt er nog geen verhard pad te zijn langs het tegenwoordige Karpervijver-gedeelte, al zijn op foto's uit die tijd wel bankjes met uitzicht op de vijvers te vinden. In 1969 wordt de Stoomtrein aangelegd die grotendeels paralel langs het pad komt te liggen. Ook wordt hier dan Station Zuid aangelegd, dat later ook weer wordt opgedoekt. Lange tijd verandert er weinig in de omgeving tot de komst van de Piraña in 1983. Er komt een vertakking in de route: via een hoge houten loopbrug kun je via het dak van de attractie naar de voorzijde wandelen, daar eventueel een pad langs de attractie nemen dat verderop ook weer aansluit op de wandelroute Ruigrijk. In 1991 opent Pegasus aan de route, maar ook deze wordt geheel langs de bestaande route gebouwd zodat die verder ongewijzigd blijft.
Pas in 2009, met de vervanging van Pegasus door Joris en de Draak, komt een deel van de route te vervallen omdat het pad niet langer langs de achtbaan loopt, maar iets naar links zwenkt waar het onder de baan door loopt. De route loopt tegenwoordig langs het terras van de Kombuys, onder de Python door. Het oorspronkelijke pad, zuidelijker gelegen langs de parkgrens, onder de kurkentrekkers van de Python door, is deels nog in gebruik als dienstpad naar de remise van de achtbaan.
Pegasus rechts, links een inham met toegang naar Villa Pardoes, 2002
Reizenrijk-Ruigrijk (Krentenpad)
De route Reizenrijk-Ruigrijk loopt vanaf het Café-Restaurant langs de Kleuterhof, met een brug over het Stoomtrein-traject, via het Kinderspoorplein richting het knooppunt voor De Meermin, waar het Ruigrijk betreden kan worden.
Alhoewel er nu dus meer reuring onderweg is, was deze oorspronkelijk eveneens rustiger met attractiviteit. In de eerste dertig jaar van het bestaan van het park splitste het pad zich ter hoogte van het huidige Kinderspoorplein in een afbuigende route met de noordelijke Siervijverbocht richting de Tietenberg, en een route rechtdoor, richting het Zwembad, Ingang Oost en het parkeerterrein.
Met de aanleg van het Siervijverkanaal in 1981 werd de afbuigende route ingekort en loopt min of meer gelijk aan de tegenwoordige route over het schelpenpaadje dat vlak voor de houten brug richting de Wensbron uitkomt. De route rechtdoor veranderde weinig, maar kreeg vanaf de jaren tachtig goed uitzicht op de nieuwe De Oude Tufferbaan en loopt dicht langs de achterzijde van De Halve Maen tot aan de zijgevel van de Meermin. Sinds de verplaatsing van het Kinderspoor in 1999 en de komst van het Kinderspoorplein is er veel meer levendigheid en route en is het pad nog maar weinig rustig.
In 2007 werd het pad dat achter de Halve Maen doorloopt deels weggehaald en tot dienstroute gemaakt, waarmee de afbuigende route de enige looproute voor gasten werd. Met de introductie van het Groenplan bij de Gondoletta werd het laatste deel van de route afgebogen richting het knooppunt voor De Meermin en blijft er een schelpenpad over voor wie iets dichter bij de brug over de Wensbron wil eindigen. In 2008 werd aan de route nog de Flierefluiter gebouwd. De poort naast het gebouwtje geeft toegang tot een dienstpad dat achter de Halve Maen uitkomt.
Het pad wordt ook wel Krentenpad genoemd, naar de krentenbomen die hier vroeger stonden.
Bovenin: aansluiting op de Meermin in 2009