YouTube is een populaire website waar gebruikers kosteloos filmpjes kunnen publiceren. De Efteling heeft een eigen goed bekeken YouTube-kanaal (door het park 'belevingsportal' genoemd) met videomateriaal dat als doel heeft om reclame te maken en de band tussen de kijker en het merk 'Efteling' te versterken.
De Efteling promoot op YouTube vier zogenaamde 'focusmerken': Sprookjesboom, Jokie, Raveleijn en Pardoes. Daarnaast zijn er regelmatig losstaande video- en audioproducties te vinden, zoals tv-commercials en videodagboeken. Via het kanaal werden onder meer het carnavalsnummer Taa tata Taa tata Tatata, de parodie Geitje Benjamin Bèèèh, beelden van een flashmob in Villa Volta[1] en een remix van de muziek van Raveleijn[2] onder de aandacht gebracht.
Lancering
Hoewel het kanaal al sinds 21 mei 2012 online is, vond de officiële lancering plaats op 1 juni, een dag na de opening van Aquanura. De première van de watershow was live te zien op YouTube. Toenmalig Efteling-directeur Bart de Boer zei bij de lancering:[3]
Dit kanaal biedt ons een nieuw soort relatie met Efteling-geïnteresseerd publiek. Daarnaast kan de Efteling, als producent van mediaproducties, door dit kanaal inspelen op het veranderende kijkgedrag, van televisie naar 'on demand' kijken via internet.
Benten en Nana
In 2012 kreeg het YouTube-kanaal een eigen gezicht in de persoon van Benten Wijnen, die vrijwel wekelijks korte filmpjes ('videosnacks') presenteerde vanuit de Efteling. Vaak ging hij op ontdekkingstocht door het park. Zo beleefde hij een specifieke attractie of hielp hij medewerkers met hun werkzaamheden. Ook voerde hij opdrachten uit die werden ingezonden door kijkers en interviewde hij regelmatig willekeurige bezoekers. Voormalig directeur Bart de Boer is ook met regelmaat komen opdraven.
In de aanloop naar de opening van Aquanura was Benten dagelijks te zien in korte filmpjes in het thema van de nieuwe attractie of het 60-jarig jubileum van het park.
De filmpjes onderscheiden zich van de reguliere mediauitingen van de Efteling in dat ze een veel lossere stijl hanteren. Met name in de fragmenten waarin Benten meeloopt met medewerkers zien we veel meer over de processen van het park en beelden achter de schermen die normaliter uit den boze zijn. Hiermee spreken de filmpjes een doelgroep aan die wat meer wil weten van het park dan de gemiddelde Nederlander.
Per februari 2014 werd Nana Appiah co-presentator van het kanaal. Bentens laatste filmpje was de livestream van de opening van Baron 1898 op 1 juli 2015. Daarna bleef Nana het gezicht van het kanaal, dat met vergelijkbare onderwerpen werd ingevuld. Ze deed dit tot december 2017. Sindsdien heeft het kanaal geen presentator meer, en verschijnen filmpjes op ongerelmatige basis.
Negen Pleinen Festijn 2015
Tijdens het Negen Pleinen Festijn van 2015 konden bezoekers zelf op het Efteling YouTube-kanaal komen. Er stond een groot venster op de Brink met een opdruk van een YouTube-pagina en iedere zaterdag werd een item opgenomen waar bezoekers vragen werden gesteld.
Makings of
Sinds de bouw van Baron 1898 is het Efteling YouTube-kanaal ook dé plek waar makings-of van nieuwe attracties gepubliceerd worden. Dit gebeurt voor de grote attracties meestal in een serie van ongeveer tien afleveringen die tijdens de bouw online verschijnen. De making-of van Baron 1898 werd vervolgens ook op dvd uitgebracht, maar voor de series daarna is dat niet meer gebeurd - die zijn exclusief op YouTube te zien.
Na Baron 1898 waren dat series over Symbolica, De Zes Zwanen, Max & Moritz, de Wereld van Sindbad en Danse Macabre. Ook werden er korte makings-of van kleinere projecten op het kanaal gezet: over de renovaties van Droomvlucht (2013 & 2023), Het Witte Paard en de Piraña (2014) en PandaDroom/Fabula (2019).
Externe links
- Het Efteling-kanaal op YouTube
- YouTube: Bentens eerste filmpje, 21 mei 2012
- ↑ YouTube: Koor verrast bezoekers Efteling in Villa Volta, 4 juli 2013
- ↑ YouTube: Raveleijn - Official Dancemix 2013, 23 juni 2013
- ↑ Persbericht Efteling: Efteling wordt YouTube Partner, 21 mei 2012