Kees Uittenhout is grafisch ontwerper en was eigenaar van het inmiddels ter ziele Uittenhout Concept & Creation te Waalwijk (ook bekend als Uittenhout Designstudio Bno B.V.).
Het bedrijf was verantwoordelijk voor de huisstijl en het bijbehorende Efteling-logo van de Efteling in 1990 en de uitwerkingen en updates daarvan dertig jaar erna. Ook was het in de periode 1990-2005 het vaste grafisch ontwerpbureau van de Efteling en maakte ook uitwerkingen van de stijl voor voertuigen, websites, bewegwijzering, verpakkingen, formulieren, tickets en plattegronden, en zelfs allerhande merchandise.
Naast Uittenhout zelf werkten bij het bureau ook ontwerpers Mik Wolkers en Nico van Cromvoirt aan Efteling-projecten mee.
Inhoud
Ontwerp Efteling-huisstijl
Aanleiding en ontwerp
Nadat het logo van Studio Dumbar uit 1987 niemand gelukkig maakte, kwamen al niet veel later Henny Knoet en Peter van Ostade in actie om een alternatief te produceren. Net aangetreden Paul Beck wilde schoon schip maken en steunde het plan voor een nieuw logo.
Studio Uittenhout werkte op dat moment voor Peijnenburg koek, die een kortingsactie met Eftelingkaartjes hadden, waarvoor Uittenhout bij de Efteling langskwam om het ontwerp door te nemen. Knoet, die Uittenhout nog kende van zijn studie, was onder de indruk van het werk van Uittenhout en ging twee weken later langs bij de studio in Wijk en Aalburg om verdere plannen te maken. Uittenhout maakte tien grove logovoorstellen die aan de directie gepresenteerd zouden worden. Henny Knoet zag het als een uitgelezen kans om zijn karakter Pardoes een rol te geven binnen de Efteling. Het voorstel met Pardoes werd door de directie verkozen, ondanks protest van Ton van de Ven die niets in de figuur zag.
Er werd vervolgens enkele weken gewerkt aan het uitwerken van het nieuwe logo, in nauwe samenwerking tussen Uittenhout en Knoet en Van Ostade. Basis van het handgetekende logo was de solitaire e en het logo bevatte daarnaast dus Pardoes en een kleurrijke twinkel. Het moest de flexibiliteit hebben om aanpasbaar te zijn voor diverse bedrijfsonderdelen en eventueel zelfs attractielogo's. Er werd allerhande drukwerk ontworpen. Het eindresultaat, en daarmee ook de introductie van Pardoes als overkoepelend Efteling-karakter, werd gelanceerd via een uitgebreide presentatie aan het personeel in Het Witte Paard. Er werd een uitgebreide handleiding samengesteld die de daaropvolgende jaren bijgewerkt zou worden.
Gebruik in de Efteling
Het nieuwe logo werd goed ontvangen en de huisstijl werd zo snel mogelijk 'uitgerold' over al het drukwerk maar ook fysiek in het park. Bedrijfsonderdelen zoals hotel, golfpark en Bosrijk kregen hun eigen variant op het logo. Toepassing in attractielogo's geschiedde uiteindelijk niet - men koos toch voor de doctrine dat een attractie geheel in attractie-specifieke stijl aangekleed dient te worden.
Na de lancering van de huisstijl pakte Studio Uittenhout ook de merchandise aan en ontwierp puzzels, kleurboeken, naaigarnituurtjes (!), poppen en spellen. Hiervoor waren natuurlijk ook pakpapier en tasjes nodig in de huisstijl. Vervolgens ging men ook nog verder in het ontwerpen van computergames en cd's, alles gebaseerd op de nieuwe stijl en natuurlijk met Pardoes prominent in beeld. Het bedrijf is onder andere verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van Pardoes en de Grote Bosgriezel, Een Wonderlijk Avontuur met Pardoes de Tovernar, De Mooiste Efteling Melodieën, Pardoes Kinderatelier en vele andere Pardoes-producten.
Update in 2000
Een update werd gemaakt in 2000. In samenwerking met de ontwerp-afdeling van de Efteling was een nieuwe huisstijl ontwikkeld waarin ook de afdelingen Evenementen, Hotel en Golfpark onder één stijl werden gebracht. Tevens heeft het bedrijf veel samengewerkt met Henny Knoet op het gebied van grafisch ontwerp.
In 2006 werkt het bedrijf voor het laatst aan een grote update van de huisstijl in samenwerking met de afdeling Design & Development onder leiding van Robert-Jaap Jansen. Alhoewel er tegenwoordig niet meer met Uittenhout gewerkt wordt, en Pardoes inmiddels veel meer op de achtergrond is geraakt, zijn het huidige logo en huisstijl nog duidelijk schatplichtig aan het oorspronkelijk ontwerp uit 1990.
In 2010 heeft Uittenhout het bedrijf verkocht. Het bedrijf is anderhalf jaar daarna failliet gegaan.
- Persoonlijke correspondentie met Kees Uittenhout, augustus 2015
- Eftelist: Uit de gesprekken met Eftelist: Henny Knoet (2013)