De Vliegende Hollander: Hoe een sage tot leven kwam... is een documentaire over de totstandkoming van de attractie De Vliegende Hollander gelardeerd met fragmenten van acteurs die de sage verbeelden.
Eftelings huisregisseur Dennis Bots maakte de documentaire van 45 minuten samen met uitvoerend producent Michel Bartels van Bijker producties. Het programma is, zoals gemeld wordt voor aanvang, opgedragen aan Jac Jansen, de bouwvakker die op 21 oktober 2005 omkwam terwijl hij werkte aan de attractie. Het ongeval zelf wordt verder niet in de documentaire genoemd. Voice over Filip Bolluyt leidt ons door het verhaal, dat wordt ondersteund door de attractiemuziek, regelmatig afgewisseld met de soundtrack van Fata Morgana.
De making-of werd op 11 augustus 2007 om 17:05 uitgezonden bij de TROS op Nederland 1, en werd ook op dvd verkocht via de winkels in de Efteling.
Inhoud
De documentaire opent met de hoofdrolspeler: ontwerper Karel Willemen. Hij vertelt hoe hij het oorspronkelijke idee van Olaf Vugts heeft uitgewerkt. Wie was Willem van der Decken, hoe zat die psychisch in elkaar? We krijgen enkele nette ontwerptekeningen te zien. Hij vertelt ook dat hij het een leuk idee vond om de huizen scheepsgevels te geven.
Op naar de uitvoering. Erik van den Brand vertelt dat de Efteling alles in eigen beheer doet. Het is voor het eerst dat de attractie eerst helemaal 3d-gemodeleerd wordt om alles al voor realisatie te kunnen bekijken. Willemen en Peter Koppelmans begeven zich naar de Bataviawerf in Lelystad. Vugts vertelt over zijn hele specifieke idee over hoe de splash moet zijn: zodat je foto's kunt maken van de mensen in de boot. We krijgen beelden van het maken van decor in het Gildehuis en op de bouwplaats. Koppelmans vertelt dat het schild met 'vhe' erop een betonnen leeuw uniek maakt.
Een tegenvaller: er zijn problemen met het ritsysteem. De lifthill is vertraagd en die is nodig voordat het gebouw dichtgemaakt kan worden. De naam Kumbak wordt geheel niet genoemd. We zien de splashtests met een schaalmodel om te komen tot Olafs ideale splashvorm.
René Merkelbach komt in beeld voor een blokje over de muziek. Hij vertelt een filmische benadering te hebben gekozen, veel naar filmcomponisten te luisteren. We krijgen een kijkje bij de opnames bij het symfonieorkest van Praag. Na enkele stukjes over de tuinaanleg en vormgeving zien we Karel en Peter shoppen voor props in Poppel. Ze kopen deurbellen, emmers, lampen en de spiegel die later zo prominent in de wachtrij komt te hangen.
Het amateurtoneel speelt nog een scène uit het verhaal van de Hollander.
Nadat bij de perspreview eerste paasdag genoemd is als openingsdatum, volgt een zeer dramatisch aangezette scène. Het schilderwerk loopt eraf, er zijn problemen met de splash en zorgen over de kwaliteit. Dat blijken echter maar kleine problemen. De volgende sectie wordt "de vloek" genoemd en we zien hoe de testsloep de horseshoe niet haalt en terugzakt. Als dit probleem van teveel wrijving is opgelost met andere wielen, presenteert zich een nieuw probleem: de sloep haakt niet goed in op de ketting van de lift.
Tussendoor shoppen Karel en Peter lustig door op de Bataviawerf. Ze willen kanonnen en sloepen afmallen en een emmer lapzalf voor de geur. Ze vragen een offerte voor een klein bootje om bij de Kombuys te leggen.
Dan de crisisvergadering: de attractie zal dit jaar niet openen. De vergadering is gefilmd door het raam, een knipoog van Bots naar Dromen met Open Ogen. Intamin bouwt iets dat in 1x helemaal feilloos werkt. Op 1 april 2007 opent dan eindelijk de attractie, we zien Willemen, en een enthousiaste Olaf Vugts: het publiek vindt de attractie fantastisch en geweldig.
Extra's
Als bonusmateriaal op de dvd vinden we nog de commercial voor de attractie (ook van Dennis Bots), de promo voor de documentaire zelf, een onridevideo en het antwoord op de vraag, 'Wie was Willem van der Decken'?
Hergebruik beelden in de wachtrij
De beelden over de geschiedenis en het verhaal van de figuur Willem van der Decken werden vanaf 2009 hergebruikt in de wachtrij van de attractie, waar ze extra toelichting moeten geven op hetgeen wat is voorgevallen.