Kumbak is een Nederlandse attractiebouwer uit Weert (Limburg), met name gespecialiseerd in upgrades van bestaande attracties van andere leveranciers. Kumbak was verantwoordelijk voor de Pythontreinen die tussen 2005 en 2011 reden, en de baan van de Vliegende Hollander. Beide projecten liepen uit op een flop.
Kumbak werd opgericht in 2001 nadat de eveneens Nederlandse achtbaanbouwer Vekoma failliet was gegaan. Negen oud-medewerkers van Vekoma startten met medeneming van hun ervaring een nieuw bedrijf.
In mei 2005 werd bekend dat het bedrijf de baan voor de nieuwe attractie De Vliegende Hollander zou gaan bouwen, en een maand later dat Kumbak ook ingeschakeld werd voor het vervangen van de treintjes van de Python. Dat laatste project kwam het eerste tot oplevering, zij het met een aaneenschakeling van problemen: de treinen waren nog niet af, het ritcomfort teleurstellend, er waren botsingen en zelfs rollbacks. Uiteindelijk zou de Efteling al na zes jaar besluiten de treinen naar de schroothoop te sturen.
Ondertussen kluste het jonge bedrijf verder aan de Vliegende Hollander, waar zich ook probleem op probleem stapelde. In 2006 werd het werk stilgelegd omdat Kumbak 20 procent extra betaald wilde worden. Technische problemen bij het aanhaken op de lifthill zorgen voor grote vertragingen. Kumbak krijgt een dwangsom opgelegd van duizend euro per dag vertraging, maar die prikkel is ook niet voldoende. De opening van de attractie moet worden uitgesteld tot 2007, en concurrent Intamin wordt ingeschakeld om een oplossing te bedenken. Maar ook na de opening blijven storingen de attractie teisteren.
Het bedrijf heeft alle controverse overleefd, en specialiseert zich tegenwoordig in het upgraden van bestaande attracties van andere leveranciers.