De Gastenservice is de klantenservice-afdeling van de Efteling die voor iedere bezoeker rechtstreeks te bereiken is via de balie onder het Huis van de Vijf Zintuigen. Bij de balie van de gastenservice kan je terecht voor algemene vragen, klachten, gevonden voorwerpen, reserveringen voor het Efteling Theater en alle zaken rondom abonnementen.
Er zijn vijf loketten waar de bezoekers kunnen spreken met een medewerker die zich achter veiligheidsglas bevindt. Achter de balies bevinden zich werkplekken voor de medewerkers. De meest rechterbalie is sinds 2011 omgedoopt tot Pieckfijn-balie, waar het gelijknamig arrangement gekocht kan worden. Kopers hiervan worden door een deur rechts naast de balie binnengelaten waarna ze via een deur aan de buitenzijde van het Huis het park kunnen betreden.
Behalve via de loketten is de gastenservice ook bereikbaar via telefoon, e-mail en post. Dit contact loopt via het Efteling Contact Center.
Inhoud
Geschiedenis
Inlichtingendienst
Eftelings eerste gastenservice, destijds met de zakelijke naam inlichtingendienst, werd opgezet in 1953 en was gehuisvest in het Theehuis, naast het directiekantoor. In 1961 wordt de inlichtingendienst verplaatst naar de souvenirwinkel, tegenwoordig De Soete Inval. Er tegenover wordt de Sprekende plattegrond in gebruik genomen.[1]
De Marskramer
Wanneer in 1973 In den Ouden Marskramer gefaseerd wordt gebouwd komt ook de inlichtingendienst (gevelbord: 'informatie') hier terecht. Tot 1993 was de gastenservice hier middenin in het park gehuisvest. In dat jaar 1993 werd de binnenplaats van In den Ouden Marskramer overdekt en komt het loket van de Gastenservice in een aparte ruimte in het gebouw, aan de zijde van de uitgang van het Sprookjesbos. De rest van het gebouw wordt dan gebruikt als winkel en magazijn.
Ingang West
Bij Ingang West wordt ook een informatiepunt voor bezoekers gevestigd, in een apart in typisch Pieckse stijl gedecoreerd huisje met daarop hetzelfde "Informatie"-bord dat ook op de Marskramer stond. Boven de deur hangt het Eftelingwapen.
Huis van de Vijf Zintuigen
Met de komst van het Huis van de Vijf Zintuigen in 1996 breidt de gastenservice zich ook naar deze centrale plek uit, waar gasten nu ook vóór het parkbezoek al met vragen terecht kunnen. In de periode 1996 - 1998 staat de Gastenservice in het Huis van de Vijf Zintuigen bekend als 'Gastenservice Entree' en de gastenservice in de Marskramer als 'Gastenservice Park'. In 1999 wordt het loket van de Gastenservice bij de Marskramer verwijderd en wordt de balie vervangen door twee vitrines; in 2000 werd de oude informatiebalie bij de winkel getrokken.
Waar eerst de abonnementhouderszaken aan de kassa werden afgehandeld, worden nu zowel de inlichtingen, bijzondere kaartverkoop als abonnementhouderszaken op één plek net buiten het park geregeld.
In het voorjaar van 2019, toen heel veel kassagebouwtjes verwijderd werden uit het huis, kreeg de gastenservice twee extra loketten erbij aan de linkerzijde.
- ↑ "1951 - De Efteling 10 jaar - 1961", document persinformatie door Bob Venmans, uitgave 1961