The Making Of Joris en de Draak is een documentaire over de bouw van de attractie annex korte film over het sprookje Joris en de Draak. Het geheel duurt 51 minuten, is uitgezonden op tv en was verkrijgbaar op dvd in het park. Het is de eerste 'making of' van de Efteling die tweetalig, Nederlands en Engels, is uitgevoerd.
De making-of laat het maakproces zien vanaf het besluit om een nieuwe attractie te bouwen tot aan de publieksopening. Ontwerper en technici komen aan het woord, maar opvallend ten opzichte van andere makings of zijn vooral de vele managers die steeds weer in beeld komen.
Documentaire
De documentaire vangt aan met beelden van de Pegasus en een blokje managers. Coen Bertens en Fons Jurgens leggen het dilemma uit: slopen of renoveren. Jurgens en Bertens adviseren aan Bart de Boer om toch voor vervanging te gaan: een geheel nieuwe houten coaster zal besteld worden.
Ontwerper Karel Willemen legt uit dat er voor een racer gekozen is omdat op deze plek in Europa zoiets niet te vinden is. Hij had al eerder de twee elementen Water en Vuur bedacht, en een draak ontworpen. De directie kwam toen met de titel 'Joris en de Draak'. De deal met Great Coasters International wordt gesloten ten kantore van de Efteling met weer veel managers. Op dit moment wordt de documentaire onderbroken voor een stuk van het sprookje, iets wat verderop nog een paar keer zal gebeuren.
Bart de Boer en Fons Jurgens noemen kernwoorden als stoer, strijd en race. Het is heel erg Efteling om het niet alleen aan te kleden, maar er een verhaal achter te zetten, aldus De Boer. Patrick van de Sanden vertelt ons over de benodigde grondwerken, en Chris Gray van Great Coasters laat het digitaal ontwerpproces zien, en dat een dueling coaster lastig is omdat de banen altijd dicht bij elkaar moeten blijven, en ongeveer even hard moeten gaan.
In november 2009 zijn er grote problemen met de fundering, vertelt Jacco Ophorst, die niettemin worden opgelost. De benodigde betonvloer wordt onder maaiveld gelegd zodat er nog grond overheen kan, en een en ander goed gethematiseerd kan worden. Peter Brabers is de opzichter van het geheel.
Het is december 2009 en alles is bedekt met sneeuw. Het is -10 °C en het werk aan fundering ligt stil. Er zijn grote zorgen om de planning. In januari is het nog niet veel beter. GCI heeft nog voor twee weken werk te gaan, daarna moeten ze stoppen omdat ze niet verder kunnen. Fons Jurgens vertelt dat de hele campagne al is opgebouwd rond de openingsdatum 1 juli, en dat verderde vertraging niet mogelijk is. Patrick komt met de oplossingen: ze hebben een tent met een warmtekanon gebouwd om de fundering te ontdooien, en een grote vloer van 25x25 m boven de fundering aangelegd om ondertussen toch het houtwerk te kunnen bouwen.
Great Coasters International heeft een geheel eigen werkwijze. Waar andere bouwers een bouwpakket aanleveren, laat GCI een stapel Yellow Pine-hout aanrukken dat terplekke op maat gezaagd en in elkaar gezet wordt. Het ontwerp wordt tijdens de bouw nog aangepast. CEO van GCI Clair Hain komt op de bouw kijken. Hem wordt getoond dat de treinen onder de lifthill door zullen gaan als speciaal aspect, erg krap dus erg spannend. Bouwers uit de VS, Mexico en Duitsland werken mee. In februari 2010 wordt het hoogste punt bereikt.
Ontwerpcoördinator Jaap den Bleker toont hoe de treinen vereftelingd worden en neemt de kijker mee naar de afdeling DEVO. Daar modelleert Jannelies een Jorispaneel voor op de zijkant in klei. Van het kleimodel wordt een siliconenmal gemaakt, en daaruit komt een kunststof afgietsel. Ondertussen gaan Karel en Jaap naar De Ridderwinkel in Enschede om rekwisieten voor in de opstaphal te kopen: harnassen, schilden en zwaarden. Karel is op zoek naar spullen met een middeleeuws (of net daarvoor) tijdsbeeld, en een ambachtelijk uiterlijk voor de oorspronkelijkheid die ze willen uitstralen.
De documentaire vervolgt in Sunbury, Pennsylvanië waar Great Coasters gevestigd is en de treinen gebouwd worden. De Joris-panelen worden aangebracht en dienen nog wat op maat gemaakt te worden. De coaches van GCI zijn bijzonder, omdat elk karretje maar twee wielen heeft (behalve de voorste coach, die moet vier wielen hebben) en daardoor als een slang over de baan kruipt.
In maart 2010 is de baan al behoorlijk compleet. Hij bestaat uit acht lagen hout, met bovenop een metalen strip als rail. Een speciaal element in de baan, dat nog niet eerder is toegepast, is als de twee tracks eerst in een kleine hoek richting elkaar staan, zodat je elkaar ziet, en daarna juist van elkaar af, zodat je elkaar even kwijt bent. In april wordt het station aangekleed met de rekwisieten. De lifthill wordt getest. De treinen komen aan en worden aangekleed.
De landscaping rondom de baan komt in juni 2010 aan bod. Edwin Tooren legt uit dat de layout al vroeg vast stond, zodat ze die konden draaien en passen op de plattegrond zodat de zichtlijnen gewaarborgd blijven. Er is gekozen voor bijzondere planten: zwarte beplanting om verbrande grond te versterken. De traditionele eiken zijn blijven staan, maar daarnaast is ook een nieuwe groenblijvende eik tussen Python en Joris geplaatst. Peter Brabers vertelt dat iedereen tegelijk bezig moet zijn op het pad voor de attractie; gelukkig willen medewerkers ook 's avonds en op zaterdag werken om het voor elkaar te krijgen. Met nog vier dagen te gaan komt eindelijk de draak in actie.
De baan is klaar en de eerste proefritten vinden plaats. Er zijn beelden van de perslancering. Onder begeleiding van de acteurs uit het filmpje maken diverse directieleden en BN'er Jochem van Gelder de eerste rit. Fons: "Heerlijk!" Olaf: "Toppie!" Fons: "Heftig." De dag erna is de publieksopening, en diverse bezoekers tonen hun enthousiasme voor de camera. Karel Willemen tot slot vindt dat hij een mooi nieuw gebiedje heeft toegevoegd aan de Efteling.
Tv en dvd
De documentaire werd uitgezonden op zaterdag 5 februari 2011, niet bepaald op prime time, maar om 12.30 op RTL4.
Op de dvd, die geheel tweetalig is uitgevoerd, is naast de documentaire ook een aantal extra's opgenomen. De televisiereclame voor de attractie; de korte film Het Sprookje van Joris en de Draak in onversneden vorm; een time-lapsefilm van het bouwterrein waarin de hele bouw is samengevat in 3 minuut 20; een 'trailer', feitelijk een montage van ritbeelden op de themamuziek, en een aantal schermen met feitjes. Het geheel kostte € 14,95.