Partner(s) in Kwaliteit is de titel die de Efteling vanaf begin jaren negentig gebruikt voor de merken waarmee de Efteling publiekelijk een samenwerkingsverband aangaat. De huidige Partners in Kwaliteit zijn Coca-Cola, Ola en Chocomel.
De Efteling gaat met A-merken uit totaal andere branches samenwerkingsverbanden aan, waardoor mogelijkheden ontstaan om met heel diverse en nieuwe doelgroepen te communiceren. Zelf is de Efteling ook een mediaplatform waarop de Partners in Kwaliteit jaarlijks meer dan drie miljoen mensen kunnen bereiken. Voorbeelden van samenwerkingsverbanden zijn bijvoorbeeld de joint promotions (Rabobank en de Efteling presenteren een verhalenwedstrijd) en acties (Gratis pins bij aankoop van een Ola-ijsje) die de Efteling frequent aangaat met haar partners. De bedrijven waren ook dikwijls terug te zien met een reclamespot op de televisies die in menige wachtrij geplaatst waren.
Eén van de criteria die de Efteling hanteert, is dat de partner zich standvastig en op waardige wijze als A-merk in de markt positioneert. Overigens eisen de partners hetzelfde van de Efteling.
Naast de Partners in Kwaliteit kunnen andere merken prominent aanwezig zijn in het park. Zo zijn er gethematiseerde worstenbroodkramen van Unox, worden er met Dubbel Friss regelmatig joint promotions opgezet en wordt met de Nederlandse Spoorwegen samengewerkt voor de Stoomtrein. Partners in Kwaliteit worden echter expliciet benoemd, bijvoorbeeld op de parkplattegrond, in het fotoboekje en op de website.
Overzicht van Partners in Kwaliteit
Huidige Partners in Kwaliteit | |||
---|---|---|---|
Logo | Naam | Sponsorjaar | Uitingsvorm |
Coca-Cola | 1992 - heden | Exclusieve verkooprecht frisdrank, parasols, kortingsacties, Dr. John's Dansende Dienbladen, Coca-Cola Suite en Zoötroop | |
Ola | 2004 - heden | Reclame op koelingen, IJsverkoopborden, Pin, verkooprecht ijs | |
Chocomel | 2005 - heden | Uitgave Eftelingmokken, kortingsacties | |
Voormalig Partners | |||
Logo | Naam | Sponsorjaar | Uitingsvorm |
Fujifilm | 1992 - 1996 | Fototips, reclameposters, verkooprecht fotorolletjes, eigen Eftelingcamera | |
M&M's | 1993 - 2004 | Eftelingbus, kortingsacties | |
ABN Amro | 1995 - 2008 | Plaatsing Bank, Eftelingcadeaus bij openen rekening | |
Kodak | 1997 - 2004 | Fototips, verkooprecht fotorolletjes, eigen Eftelingcamera | |
KPN | 1997 - 1999 | Sponsoring Jules Vernesuite in Efteling Hotel, verkoopactie Paddelfoon | |
Essent / RWE | 1999 - 2003, 2009 | Gratis kaarten voor gebruikers Essent, Efteling over op Essents groene stroom | |
WNF | 2002 - 2011 | Geheel gesponsorde attractie PandaDroom, doorlopende ledenwerving in attractie | |
Rabobank | 2009 - 2020 | De Kluis, dagen speciaal voor Rabo-leden | |
Douwe Egberts | 2012 - 2015 | Koffieverkoop |
Joint Promotions
De eerste joint promotion in de Efteling was een samenwerkingsactie met Omo-waspoeder (van Unilever) waarbij men tien gulden korting kreeg op een Eftelingkaartje bij aankoop van een Omo-actieproduct. Al eerder, in 1990, was de Efteling een samenwerkingsactie aangegaan met supermarkt Edah waarbij spaarkaarten konden ingewisseld worden voor entreekaarten voor het park. Dit maal ging het echter duidelijker om het koppelen van twee merken. Reinoud van Assendelft de Coningh vertelt daarover: [1]
Olaf was daar heel enthousiast over. Ik moest dat verdedigen binnen het managementteam en daar hebben we een hele lange en intensieve discussie over gehad en met name Ton van de Ven was natuurlijk tegen. Want Omo en de Efteling, wat hebben die twee met elkaar te maken? Die discussie heeft best lang geduurd, totdat ik zei dat Omo in één keer 200.000 kaartjes wilde afnemen. Toen heeft Paul de knoop doorgehakt en hebben we het toch maar gedaan.
- ↑ De Vijf Zintuigen: Interview Reinoud van Assendelft de Coningh (13 november 2011)