Coca-Cola is het bekendste merk frisdrank ter wereld. De drank werd in 1886 uitgevonden door John Pemberton en is inmiddels overal ter wereld verkrijgbaar. In Nederland wordt de cola gemaakt in Dongen, op steenworp afstand van de Efteling.
Coca-Cola-uitingen
De eerste samenwerking was in 1987 met de 'Hifi Bottle Aktie', waarbij twee meter hoge flessen met een stereo-installatie onder bezoekers in het park werden verloot.[1]
Tegenwoordig is de samenwerking vooral te zien in verschillende objecten waarop het Coca-Cola-logo is gedrukt zoals parasols en drankautomaten. Er zijn ook wat bijzondere uitingen van de relatie tussen de Efteling en de frisdrankfabrikant. Zo beschikt het Efteling Hotel sinds 1994 over een Coca-Cola Suite (voorheen John Pembertonsuite). De kamer is aangekleed met honderden Coca-Cola-attributen, een glazen wand van lege flesjes en natuurlijk een koelkastje met flesjes cola.
Tussen 1997 en 2015 had de Game Gallery een Coca-Colaspel, eerst Ringeling, laatstelijk Dr. John's Dansende Dienbladen geheten. Op deze plek zit nu snoepwinkeltje De Verleiding. In 2016 opende de meest recente incarnatie van de relatie tussen park en producent in de vorm van de Zoötroop met spoorwegfiguurtjes, apen en Coca-Cola-attributen in Station de Oost.
Sinds 2022 zijn er automaten van het concept Coca-Cola Freestyle opgesteld in het park onder de naam D'n Dorstlesser.
Exclusief recht
Op 9 april 1992 ondertekenden de commercieel directeur van Coca-Cola Beverages Nederland en Paul Beck een overeenkomst voor intensieve samenwerking. Coca-Cola kreeg daarmee het exclusieve recht in de Efteling haar frisdranken te verkopen en Coca-Cola verbond haar naam aan verschillende evenementen van de Efteling. Het contract had aanvankelijk een looptijd van vijf jaar, maar werd en wordt nog steeds verlengd.
Loopy en Kurkie
In juli 2006 hebben de treintjes van de Python de namen Loopy en Kurkie opgeschreven gekregen. De namen waren opgeschilderd gouden letters in het Coca-Cola-lettertype, wat vermoedelijk de reden is dat de namen snel weer verdwenen waren.
Kindermarketing
In december 2018 publiceerde de voedselwaakhond Foodwatch een kritisch filmpje over de marketing van Coca-Cola in de Efteling. De waakhond vindt het niet juist dat de fabrikant van mierzoete drankjes de kans krijgt haar producten zo expliciet richting kinderen te marketen. Er is kritiek op de prominente vendingautomaten, de Zoötroop, friskoelkastjes op kinderhoogte in de winkels en op de hotelsuite. De Efteling reageerde dat ze de nadruk op reguliere Coca-Cola al verminderd heeft, maar ook dat er nog meer te verbeteren valt en dat ze daarover met Coca-Cola in gesprek gaat.
- ↑ 'Een blik op seizoen '87', Efteling Nieuws (personeelsuitgave), maart 1988