Aan een pictogram met de letter i zijn Efteling-medewerkers in Wegwijsdienst te herkennen die zich speciaal beschikbaar stellen voor het verschaffen van inlichtingen aan bezoekers in het park.
Uiteraard kun je elke medewerker om informatie vragen, maar deze teams zijn door hun toegewijde taak laagdrempelig benaderbaar voor de naar informatie hunkerende gast en hebben uitgebreid de tijd om op vragen in te gaan. Op drukke dagen stellen ze zich in koppels van twee op centrale plaatsen op, met op hun revers een i in en cirkel. Je kunt ze vragen naar bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde toilet of showtijden, maar ze kunnen je ook adviseren over welke attractie je echt niet moet missen. Medewerkers die deze dienst vervullen doen dit over het algemeen onbezoldigd als extraatje voor het park.
Geschiedenis
In de zomer van 2016 waren de informatiemedewerkers voor het eerst te zien. Voor dit experiment van enkele weken konden medewerkers zich aanmelden. Ook directielid Olaf Vugts is toen met een i op de borst het park in gegaan. Het experiment is geslaagd, want in het zomerseizoen van 2017 zijn de koppels weer aanwezig.
Het i-pictogram
Het pictogram van een dikke onderkast-i met schreven wordt internationaal gezien als het teken voor een locatie waar informatie te halen is. In de Efteling zagen we dit pictogram in het verleden boven de Informatiekiosken en bij In den Ouden Marskramer ter indicatie van de Gastenservice aldaar. Tegenwoordig zien we het symbool, naast de buttons van de informatiemedewerkers, boven de Gastenservice in het Huis van de Vijf Zintuigen en op de plattegrond voor alle locaties waar in het park een plattegrond te vinden is.