De informatiezuil in het Marerijk, voor Het Witte Paard.

In de Efteling stonden vier informatiekiosken, informatiezuilen of informatiepalen die informatie gaven over het park. Het waren zeshoekige zuilen waarin, achter kabinetjes, platen met informatie of een plattegrond te vinden waren, en hadden een puntdakje met een i-symbool op de top. De zuilen waren een idee van Cees Kikstra, en werden ontworpen door Henny Knoet.[1]

Geschiedenis

Ze werden geplaatst in 1987, om de toen nieuwe indeling van het park in de vier windstreken (Noord, Oost, Zuid en West) te verduidelijken en per areaal informatie te geven over dat gebied. Iedere paal bood dan ook een plattegrondje van dat parkdeel en daarnaast een overzicht van de attracties, souvenirwinkels en horeca. In de loop van de jaren 90 werden de palen steeds vaker ingezet voor andere doeleinden, waaronder informatie over speciale evenementen en reclame voor souvenirs. De informatiekiosken gaven sinds midden jaren 00 alleen nog informatie over de horeca van het betreffende rijk.

Cees Kikstra zag de zuilen als praktisch informatiepunt voor het publiek. Zijn idee was oorspronkelijk om op de zuilen via elektronische wijze aan te geven waar storingen waren en hoe lang de wachtrijen opliepen bij de verschillende attracties. Dit idee werd door Ton van de Ven verworpen.[1] Had dit plan doorgang gevonden, dan zouden de informatiezuilen daarmee de voorloper zijn geweest van het wachttijdensysteem dat uiteindelijk in 2005 in de Efteling werd geïntroduceerd.

In een interview met Eftelist gebruikte Henny Knoet de informatiezuilen als voorbeeld hoe de sfeer op de werkvloer was toen hij begon met zijn eerste ontwerpen voor het park.

Ik moest het dus maar doen, Ton wilde zich er niet mee bemoeien. Cees zei: ik wil zeshoekige informatiezuilen. Ton zei: ik wil vierkante zuilen. Ik ben, uit wrok, én omdat ik het mooier vond, voor zeshoekige gegaan. Ik had ze een frisse, lichtgele kleur gegeven. Een soort universele kleur die niet detoneerde, maar die wel op zichzelf stond en maakte dat de zuilen duidelijk herkenbaar waren voor de bezoekers. Ton moest het ontwerp uiteindelijk goedkeuren en maakte er gewoon weer dat Pieckse beige van.

Naast het geven van informatie dienden de zuilen ook als een stoppenkast waar muzikanten op podia of plaatselijk entertainment of horeca stroom vandaan konden halen.

Locaties

In ieder rijk stond één paal op een centraal plein.

Verwijderd

In 2011 werd de paal in Anderrijk verwijderd om plaats te maken voor een aankondigingsbord van de vernieuwde Casa Caracol. In het voorjaar van 2014 werden de andere palen ook verwijderd, vermoedelijk omdat hun functie was overgenomen door de Efteling-app.