Gerrit Rietveld in de Efteling was een project waarbij studenten van de Rietveld Academie van 12 april tot 12 mei 2001 tien kunstwerken in het Efteling park plaatsten. Bij de ingang kregen bezoekers een plattegrondje samen met de parkinformatiebrochure.
Het project was een idee van Ronald van der Zijl die hiervoor ƒ 15.000,- beschikbaar stelde. De studenten lieten zich inspireren door hun Efteling-beleving en maakten daar tien autonome kunstwerken over, verspreid over het park, in een poging de bezoeker te verbazen en te vervreemden. Opvallend vaak bleek het contrast tussen de ruige attracties enerzijds en de rust en ruimte van het Efteling Park anderzijds een inspiratiebron.
De projecten:
- Hutten bouwen: op zes locaties, zoals het eiland in de Siervijver, de siertuin achter de Vonderplas en bij de wybertjesmuur doken hutjes op, gemaakt van Eftelings eigen afvalmateriaal, sterk contrasterend met de omgeving. Hiermee verwijst kunstenaar Peter Franken naar het jeugdsentiment van het hutten bouwen.
- Dé-attractiveringsruimte van Marleen van den Heuvel: bij het tegenwoordige Heksenpad achter het Spookslot, toen normaliter niet toegankelijk, was een lichtkrant met deze naam geplaatst, maar was verder juist 'niets' te beleven. Dat wil zeggen, je kon daar genieten van wat de groene omgeving je te bieden heeft, zonder dat daarvoor een attractie nodig was.
- Videokunst: in het Carrouseltheater waren drie videokunstwerken te zien. De in de wachtrij van Fata Morgana opgenomen film "Loop" van Lisa Veerke Spooren, "Sedam-puta-Sedam-puta-Sedam" van Renée Span en een film zonder titel van Heike Tjepkema.
- Nieuwe entree nabij het Carrouselpaleis: verwelkomt de bezoeker in de Efteling door de nadruk te leggen op de groene omgeving. Van de hand van Wijnand de Jonge.
- Imagine: papieren placemats door Yeb Wiersma in de Gulden Gaarde.
- Separator: installatie van Vanessa Hudig, zijnde een op maat gemaakte scheidingswand voor een auto.
- Een woord met Gijs van Rutger Emmelkamp bij de Polka Marina.
- Een foto op de Sint Nicolaasplaets van Jeroen den Boer, zonder titel.
De kunstwerken konden op niet veel waardering rekenen van de Eftelingliefhebbersgemeenschap: er werd voornamelijk met onbegrip en afschuw op gereageerd.