Van Poppenkast tot Theater was een tentoonstelling in het Efteling Museum tijdens seizoen 2007 over live-entertainment, ter gelegenheid van het 55 jarig bestaan van de Efteling.
De tentoonstelling gaf een overzicht van entertainment door de jaren heen, voornamelijk met veel foto's, maar ook videomateriaal en een selectie van objecten.
Inrichting
De hoofdmoot van de tentoonstelling bestond uit beeldmateriaal, tentoongesteld in zeven grote fotolijsten met bij elk een beknopte tekst. Ook was er videomateriaal dat geprojecteerd werd op de achterwand, en de vaste hoekkast van de ruimte was gevuld met allerhande objecten zoals poppenkastpoppen, maquettes van de decors en kostuums.
Beginnend op de linkermuur linksvoor ga je met de klok mee langs de zeven fotolijsten. Het eerste paneel gaat in op de oudste vorm van entertainment in het park, zoals de titel van de tentoonstelling al aangaf, is dat de poppenkast (in het theatertje gelegen recht tegenover het museum); de bijbehorende tekst geeft een algemeen overzicht van de geschiedenis van entertainment en een lijstje met enkele van de grootste investeringen. Vervolgens wordt in drie delen ingegaan op het (straat)entertainment dat in het attractiepark te vinden was: achter elkaar individueel theater van Dio Oberon tot Frau Anders, grotere voorstellingen van festivals op de Speelweide tot het Openluchttheater in het Sprookjesbos en de derde gaat over dinershows en andere muzikale acts. De volgende lijst gaat over evenementen: tv-shows, avondopenstellingen en bedrijfsevenementen. De laatste twee lijsten gaan over theaterproducties: van de eerste parkshows tot de musicals in het Efteling Theater.
Intentieverklaring
Op 13 juni 2007 ondertekenden de Efteling en Fontys Hogescholen voor de Kunsten uit Tilburg in de tentoonstellingsruimte een intentieverklaring voor samenwerking op het vlak van live entertainment en theaterproducties: studenten van bijvoorbeeld de dansacademie, maar ook de dat jaar gestarte academie voor Circus en Performance kunnen ervaring opdoen bij de Efteling, die daarmee op haar beurt in aanraking komt met jong talent (en goedkope arbeidskrachten).