De drie spellen...
...en hun inhoud

Joris en de Draak; Stratego Junior, Efteling Mens Erger Je Niet en het Piraña wildwaterspel zijn drie spellen die in 2021 zijn uitgebracht door de Efteling in samenwerking met speelgoeduitgever De Koninklijke Jumbo B.V.. De spellen zijn gebaseerd op de bordspelklassiekers Stratego Junior (1997), Mens Erger Je Niet (400) en Ganzenbord (1587). In het begin waren de spellen exclusief verkrijgbaar in de souvenirwinkels van de Efteling, nu zijn ze ook te koop bij onder meer Bol.com voor de vriendelijke prijzen van tussen de 15 en 24 euro per stuk, waarbij Stratego Junior duurder is dan de andere twee spellen. De spellen zijn ook te leen voor verblijfsgasten bij de receptie van Bosrijk.

Om een internationaal publiek aan te spreken zijn alle spellen voorzien van spelregels in vier talen, alsook een korte introductie op de thematische achtergrond van elk van de spellen: Joris en de Draak, de Sprookjesboom en de Piraña.

In de winkel, samen met de puzzels
Koop bij bol.com

Tegelijk met de spellen verschenen ook vier verschillende Efteling-puzzels van Jumbo in de winkels: twee met een foto van respectievelijk Raveleijn en Symbolica, een met een collage van Anton Pieck-ontwerpen voor het Sprookjesbos, en een puzzel van de komische tekenaar Jan van Haasteren. In februari 2022 werd daar nog een puzzel met een foto van elfjes uit Droomvlucht aan toegevoegd.

In 2023 werd een Efteling-editie van Pim Pam Pet uitgebracht: Efteling Pim Pam Pet Family.

Joris en de Draak; Stratego Junior

In de doos tref je aan:

  • Spelregels;
  • In beide kleuren ieder 16 kastelen;
  • In beide kleuren ieder 3 torens;
  • Een grote dobbelsteen met figuren;
  • Een speelbord.

Het spel bestaat uit twee Stratego-varianten gebaseerd op het ridderverhaal van Joris en de Draak, dat bij de spelregels nog kort beschreven wordt. Voordat je gaat spelen, moet je eerst de kastelen en torens in elkaar zetten. De twee versies zijn Stratego Quest! voor de allerjongsten en Stratego Triumph! voor de iets oudere spelers. Triumph lijkt op het klassieke Stratego uit 1946, met iets versimpelde spelregels doordat de samenstelling van het leger zelf simpeler is.

Het spel is voor twee spelers vanaf vier jaar en duurt ongeveer 20 minuten. In beide versies van het spel is het de bedoeling dat je de torens achterin bereikt en de draak vindt. Vind je echter een water- of vuurbal, dan moet je opnieuw beginnen.

In Quest gooi je om beurten de dobbelsteen en pak je een kasteel van je tegenstander. Komt het figuur in het kasteel overeen met je dobbelsteenworp, dan mag je het kasteel van het speelbord verwijderen. Zo niet, dan moet je het figuur laten staan en proberen te onthouden wat er op stond. Je mag alleen kastelen pakken waar je bij kan, dus in de eerste beurt kun je alleen uit de eerste rij kiezen. Zodra daar een kasteel verwijderd is, mag je ook een rij verder. Zo probeer je je een weg te banen naar de torens achterin.

In Triumph kun je je kastelen verplaatsen, net als in gewoon Stratego, en speel je zonder dobbelsteen. Als je op een vakje met een tegenstander komt, dan val je deze aan. Het figuur met het hoogste getal wint de strijd. Het verliezende stuk wordt van het bord verwijderd. Alleen de prinses (3) kan winnen van het schild (X), alle andere speelstukken verliezen van het schild. Het magische figuur (1) verliest van iedereen, behalve van Joris (6). Joris wint van iedereen, behalve van het Magische figuur. Ook nu probeer je je een weg te banen naar de torens, waar je hoopt de draak te vinden.

Efteling Mens Erger Je Niet

Spelregels zijn in vier talen

In de doos tref je aan:

  • Spelregels;
  • In vier kleuren ieder vier Sprookjesboomfiguren;
  • Een rode dobbelsteen;
  • Een speelbord.

Het spel is voor twee tot en met vier spelers vanaf zes jaar en duurt ongeveer 30 minuten. De Eftelingse versie van Mens Erger Je Niet, geïllustreerd door Sabine van der Stadt in Sprookjesboom-thema, volgt de spelregels van dit klassieke spel. Iedere speler heeft vier figuren. Je mag met een figuur je startveld verlaten als je 6 gooit. Je mag daarna meteen nog een keer gooien. Pas na een heel rondje gelopen te hebben, mag je proberen op een thuisveld te landen. Als je op het vakje van een ander figuur landt, ongeacht of deze van jou of van een tegenstander is, dan gaat deze figuur terug naar het eigen startveld. Je wint als je alle vier je figuren naar je thuisveld gebracht hebt.

Piraña wildwaterspel

Reclame voor het Piraña-spel in een wc nabij de attractie

In de doos tref je aan:

  • Spelregels;
  • Zes bootjes;
  • Twee rode dobbelstenen;
  • Een speelbord.

Het spel is voor twee tot en met zes spelers vanaf vijf jaar en duurt ongeveer 30 minuten. Het Piraña wildwaterspel is het eeuwenoude ganzenbordspel in Pirañathema.

Iedere speler gooit om de beurt de twee dobbelstenen en loopt dat aantal vakjes verder. Als je bij de eerste beurt 4 of 5 gooit, dan ga je door de sterke stroming automatisch naar vakje 26. Als je bij de eerste beurt 3 of 6 gooit, dan is de Inca-god je goed gezind en ga je naar vakje 53.

Op een aantal vakjes gebeurt iets speciaals:

  • Er staat al een andere speler: Ga terug naar waar je vandaan komt;
  • Piranha-vissen: Loop nogmaals hetzelfde aantal vakjes verder;
  • 6 – Stroomversnelling: Ga naar 12;
  • 19 – Waterval: Sla een beurt over;
  • 31 – Draaikolk: Je zit vast totdat je gepasseerd wordt door een ander bootje. Als je al de laatste boot bent, sla dan drie beurten over;
  • 42 – Dubbele Waterval: Je drijft terug naar 39;
  • 52 – Kalm Water: Sla een beurt over;
  • 58 – Inca-god: Door de enorm krachtige waterstraal word je teruggeduwd naar 1.
  • De speler die precies op vakje 63 komt, wint het spel.