Niet te verwarren met brandontwikkeling.
Media & Brand Development is de afdeling binnen de Efteling die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en creëren van (nieuwe) Efteling-merken, bedenken van nieuwe campagnes en bijbehorende content.
De afdeling produceert online-, audio- en videoproducties voor de diverse on- en offline kanalen, waaronder Efteling YouTube. Daarnaast is men productioneel en creatief verantwoordelijk voor de ontwikkeling van eigen merken en labels (vaak uitgegeven in licentie) en Efteling Kids Radio. De afdeling verzorgt ook de verspreiding via de gekozen kanalen naar de doelgroepen evenals het uitgeven en publiceren van eigen boeken en magazines.
De afdeling bestaat uit de verschillende disciplines, te weten: Mediaproductie, Online Media, Efteling Kids Radio, Efteling YouTube, Publishing en Brand Development.
Merken worden door deze afdeling geïntroduceerd, ook 'geladen' genoemd en vervolgens ofwel door de afdeling zelf omgezet in bijvoorbeeld een televisieserie (onder de vlag Efteling Media); of door andere afdelingen in het park gebracht via bijvoorbeeld een attractie (Design & Development), een souvenirlijn (Afdeling Merchandise) of entertainmentproductie (Afdeling Entertainment).
De afdeling begon als uitsluitend afdeling Brand Development. Die bestaat sinds 2008 en is mede opgezet door Olaf Vugts. Later werd Efteling Media hier bijgevoegd en met de stijgende vraag naar multimedia met de opkomst van online kanalen en sociale media is de afdeling steeds omvangrijker geworden, waarbij de afdeling inhoudelijk een grote overlap heeft met de marketingafdeling en de ontwerpafdeling. De afdeling valt onder het directoraat Imagineering.
Al gerealiseerde voorbeelden zijn Sprookjesboom, TiTa Tovenaar, Raveleijn en Jokie.