Eftelingmedialogo.jpg

Efteling Media is het eigen productiebedrijf (als afdeling van De Efteling B.V.) dat verantwoordelijk is voor de productie, aansturing en uitgave van verschillende televisie- en audioproducties.

Achtergrond

De tak van het bedrijf bestaat sinds 2004. De eerste productie, onder de naam 'Efteling Media Producties', was de serie Efteling Sprookjes. Deze was een succes en de opmaat om het maken van eigen televisieprogramma's verder uit te bouwen. Hierop volgende de nog succesvollere animatieserie Sprookjesboom.

Vanaf 2007 wordt er gesproken over 'Efteling Media'. Het vormt samen met Brand Development de afdeling Media & Brand Development die valt onder het directoraat Imagineering.

Doelstelling

Efteling Media is opgericht met het doel om het bereik van het 'merk Efteling' te vergroten buiten alleen het attractiepark, en actief te proberen de Efteling te vestigen als mediabedrijf. Feitelijk de omgekeerde weg die mediabedrijven als Studio 100 en Disney aflegden, die na succesvolle bioscoop- en televisieproducties ook pretparken openden. Een belangrijk moment was de plaatsing van de Sprookjesboom in het sprookjesbos: voor het eerst was een mediaproductie leidend voor wat er in het park verscheen, in plaats van andersom.

Sinds de aanstelling van Fons Jurgens als directeur is die strategie bijgesteld: het hoofddoel is nu mensen te verleiden tot een bezoek aan het Efteling-park; de mediaproducties zijn daaraan dienstbaar en geen doel op zich.

Producties

Efteling Media maakt niet alles zelf, maar besteedt de daadwerkelijke productie ook vaak uit aan andere mediabedrijven.

De volgende televisieproducties zijn gemaakt:

Daarnaast is de afdeling ook verantwoordelijk voor kleinere televisieproducties zoals makings of.