Radiocommercial 'Mooier dan Ooit', 1993

Land van Laaf moest de naam worden voor het Laven-gebied.

Marc Taminiau vond de naam echter teveel op zijn park, het Land van Ooit lijken. In 1989, het jaar waarin Ooit zou openen, bezocht hij daarom Efteling-directeur Paul Beck om hem ervan te overtuigen dat met name de media dit zouden uitspelen als een, wat hem betreft, niet bestaande strijd tussen de 'Goliath' Efteling en 'David' Ooit. Paul Beck liet zich tijdens het gesprek niet kennen, maar toen tegen het einde Ton van de Ven en Stephan Schoor in de deuropening kwamen, riep hij ze toe: "ik ben zo klaar... en het wordt trouwens Het Volk van Laaf, niet het Land van Laaf".[1]

En zo geschiedde. Enkele jaren daarna kwam de Efteling in een radiocommercial wel nog met de slogan De Efteling is mooier dan Ooit! op de proppen, die zou verwijzen naar de bloemenpracht die de lente bracht.[2] Ook hier kwam Taminiau tegen in het geweer.


  1. Marc Taminiau: 'Op Weg Naar Ooit'. Uitgeverij De Toerist, 1998.
  2. Persoonlijke communicatie Reinoud van Assendelft de Coningh (2014)