Aankondigingsbord Tevreden Tijd, op straat in Haarlem
Ingang van museum De Hallen, met in het voorportaal een Beurs-Gijs
Eén van de zalen van de tentoonstelling

Tevreden Tijd was een tentoonstelling die in de zomer van 2008 plaatsvond in museum De Hallen in Haarlem over het werk van Anton Pieck.

De expositie maakte deel uit van de 'De Hallen Haarlem Zomerserie', welke bedoeld was voor een breed publiek. 'Tevreden Tijd' was het eerste grote kunsthistorische overzicht van het werk van Anton Pieck. De collectie werd samengesteld door Antoon Erftemeijer. De bijbehorende catalogus werd uitgebracht onder de naam Anton Pieck: Een romantisch tekenmeester. Het promotiebeeld was zijn boekillustratie van een violist in de lente.

De expositie werd op 21 juni 2008 officieel geopend door prof. dr. Ernst van de Wetering, Rembrandt-expert en bewonderaar van het oeuvre van Anton Pieck. De tentoonstelling liep tot en met 31 augustus 2008 en elke zaterdag werden er rondleidingen gegeven.[1]

De tentoonstelling besloeg vijf hallen van het museum en bevatte een zeer breed scala aan tekeningen, aquarellen, etsen, olieverfschilderijen, ontwerpschetsen en boekillustraties. De ruim driehonderd werken waren in bruikleen gegeven vanuit tal van privécollecties, het Anton Pieck Museum en de Efteling.

Doel van de expositie

Karel Schampers, conservator bij De Hallen, besloot dat een tentoonstelling over Anton Pieck beslist thuishoorde in een museum voor moderne kunst. De expositie kwam voort uit een behoefte om mensen het werk van Pieck te laten herwaarderen. Hij zei hierover: "Ik begon me zo te ergeren aan het dedain tegenover Anton Pieck. Belachelijk, krankzinnig! Hij wordt niet eens genoemd in de canon van de Nederlandse geschiedenis. Terwijl het ongelooflijk is hoe iemand zo in het geheugen van miljoenen gegrift kan zijn. Arthur Rackham, de Engelse illustrator van onder anderen het werk van Charles Dickens, wordt echt geëerd in Engeland. Dat moet ook met Pieck gebeuren."[2]

Kenmerkend aan de tentoonstelling was vooral hoezeer de tekeningen en schilderijen in hun originele staat zoveel fraaier en gedetailleerder bleken te zijn dan de bekende reproducties op kalenders en koekblikken.

Informatiebord zondagsmissen in de St. Jozefkerk

Tentoongesteld Eftelingwerk

De Efteling leverde vanuit het eigen archief een aantal ontwerpen voor het park die nooit eerder waren gepubliceerd of tentoongesteld, enkele ervan voorzien van authentieke kreukels en koffievlekken. Te zien waren onder meer een ontwerp voor een folderrek, een informatiebord aangaande de zondagsmissen in de St. Jozefkerk in Kaatsheuvel, vroege schetsen voor Baby Gijsje en een alternatieve invulling voor het Anton Pieckplein.[3]

In het Efteling-gedeelte van de tentoonstelling waren ook een aantal objecten uit het park geplaatst, waaronder een beeld van de voorgevel van het Carrouselpaleis, enkele Diorama-huisjes en een dwerg uit de grot van Sneeuwwitje.

Wetenswaardigheden

  • Abonnementhouders van de Efteling kregen op vertoon van hun abonnementspas bij de kassa van De Hallen een gratis poster van de tentoonstelling en een kleine korting op de entreeprijs.
  • Ter decoratie van de tentoonstellingsruimte had de Efteling twee beeldjes uit het park (de Accordeonist en de Trommelaar) beschikbaar gesteld, waarbij aan de conservator was meegedeeld dat de beeldjes naar ontwerp van Anton Pieck zouden zijn. De beeldjes zijn echter niet ontworpen door Pieck, maar door Michel den Dulk.


  1. Website De Hallen: Tevreden Tijd
  2. De Volkskrant: 'Nostalgie als statement' (19 juni 2008)
  3. Eftelist: Anton Pieck ademde beelden