Wie begint 't Eftelingspel is een Eftelingse variant op Ganzenbord. Het spel zat in 1971 als spelposter bij een blad ter ere van het twintigjarige jubileum van de Efteling.
Het spel
Het bordspel bestaat uit 63 vakjes, waarvan sommige een Eftelingse afbeelding en een speciale betekenis hebben. Wie het eerst het midden van het bord heeft bereikt is de winnaar.
De illustraties zijn in de zeer kleurrijke bohemien-stijl met veel bloemfiguren die ook de advertenties van de Efteling van dat jaar sieren. In de rechter bovenhoek van het spel staat:
De Efteling bestaat 20 jaar. Daarom krijgt elk kind dat deze zomer in de Efteling komt gratis één fantastische Anton Pieck-tekening in kleur van het Diorama, de nieuwste attractie van de Efteling. Nog niet gezien? Kom gauw! De Efteling is open tot en met 3 oktober.
Spelregels
Elke speler werpt een getal met 2 dobbelstenen. De hoogste mag beginnen. Dit zijn de spelregels: Kom je op een kabouter dan mag je evenveel vakjes verder. Om te winnen moet je precies op 63 uitkomen. Gooi je teveel dan tel je vanaf 62 terug. Kom je daarbij op een kabouter dan dan nog eens hetzelfde aantal vakjes teruggaan.
- Vak 5, 11, 18, 23, 32, 40, 48, 57: Kabouters; Zet nogmaals het aantal vakjes wat je hebt gegooid.
- Vak 6: De Zes Dienaren; Springkuit brengt je 6 plaatsen verder.
- Vak 12: Zwaan kleef aan; voeg je bij de speler die het dichtst bij je staat, terug of vooruit.
- Vak 19: Diorama; je zit in de Nachtstad, 1 beurt overslaan.
- Vak 28: Magische Klok; opnieuw gooien en terugzetten.
- Vak 33: Put van Vrouw Holle; omdat je ijverig werkt mag je 2 plaatsen verder.
- Vak 44: Ganzenhoedstertje; je zorgt goed voor dieren, daarom mag je door naar 50.
- Vak 52: Hans en Grietje; de heks sluit je op. Wacht tot een ander je eruit haalt.
- Vak 58: Indische Waterlelies; je bent betoverd, terug naar 1.
- Vak 63: Ezeltje Strek Je; jij wint.