Met het gezegde het (op)poetsen van de parel wordt gedoeld op het incrementeel verbeteren van het Efteling Park: het verbeteren van de Efteling door middel van relatief kleinschalige ingrepen, zoals verbeterde infrastructuur, wegnemen van lelijkheid of het toevoegen van een nieuw sprookje in het Sprookjesbos.
Het gaat hierbij dus om het investeren in de kwaliteit van de 'parel' van het merk Efteling: het attractiepark in Kaatsheuvel waar het allemaal begon, en staat in contrast met het investeren in een grote nieuwe attractie, een heel nieuw attractiepark of mediaproducties. De analogie met het onderhoud van sieraden wordt door de Efteling intern gebruikt, maar ook regelmatig genoemd in bijvoorbeeld persberichten en interviews.
De term was voor het eerst te horen in 1997.[1] In dat jubileumjaar werden geen nieuwe attracties gepresenteerd, maar richtte de nieuwe directeur Ronald van der Zijl zich vooral op verbeteringen aan het bestaande park.
Zie ook
- ↑ Henk vanden Diepstraten: De Efteling/Kroniek van een Sprookje, Tirion (2001) p. 182