De Fata Morgana Acrobatic Stunt Show was een extern-geproduceerde verrijdbare voorstelling in het thema 1001 Nacht die rond 1991 door het land toerde. Een speciale Efteling-truck kon worden uitgebouwd tot een grafisch decor van het Fata Morgana-exterieur, waartegen een show gepresenteerd werd. De truck kon via Lorenti Fun Promotions (tegenwoordig Lorenti Events) worden gehuurd en was inzetbaar voor bijvoorbeeld winkelcentra, openingen en evenementen.[1]
Verhaallijn
Het verhaal van de show, zoals omschreven in een speciale brochure, luidt als volgt:
Lang geleden leefde er een prinses die zo ontstellend mooi was, dat iedereen die haar zag terstond verliefd op haar werd. Dit nu, was absoluut niet naar de zin van een schurkachtige tovenaar die zelf zo lelijk was dat bij zijn aanblik iedereen in katzwijm viel. Wat was nu het gemene plannetje van deze akelige tovenaar? Door middel van een geheime toverformule wilde hij de schoonheid stelen van de knappe prinses. Maar daarvoor moest hij wel eerst de koninklijke toverstaf in handen zien te krijgen. Daarmee zou hij namelijk de schoonheid van de prinses kunnen stelen. En zo kon het gebeuren dat hij op een kwade dag aanklopte bij de paleisdeur van het Fata Morgana-kasteel. Zou hij slagen in zijn snode plannetjes of zou ze gered worden door een groep vrolijke jonge acrobaten, die toevallig dezelfde dag zouden optreden in het paleis? Zouden zij de sluwe tovenaar kunnen weerstaan of...[2]
De show
De show maakte gebruik van een trailer die kon worden omgebouwd tot Fata Morgana-decor met een fakir, illusionist en danseressen in Arabische stijl. De totale speeloppervlakte was 14 bij 14 meter, waarbij de Efteling-truck zelf een basis had van 11 meter breed. De show duurde 25 minuten en per 4 uur konden 4 shows gepresenteerd worden door een totale bemanning van zeven personen.
De nadruk van de show lag op de humor, show en veel acrobatiek, waarbij gebruik werd gemaakt van een trampoline en een springkussen. Het was de bedoeling dat de show het hele zomerseizoen door het binnen- en buitenland trok, waarbij tijdens iedere voorstelling 25 vrijkaarten voor de Efteling verloot zouden worden. De Efteling-tour werd mede gesponsord door Nutricia, die na iedere show vanuit een mobiele uitdeelkiosk ook gratis Fristi-shake zou uitdelen.[2]
Hoeveel de show precies heeft getoerd is niet bekend, maar er zijn zeker optredens geweest.[3]
Lorenti Events
Henk de Vries, eigenaar van Lorenti Fun Promotions, besloot zich eind jaren tachtig helemaal op Lorenti te richten. Een dergelijk nieuw bedrijf met een clown als directeur trok nogal wat aandacht, waaronder van zakenblad Quote, dat een artikel publiceerde over de creatieve aanpak en achtergrond van De Vries. De dag na publicatie belde de Efteling. Dat resulteerde in een opdracht voor een grote, reizende show. Omdat de Efteling van het 'Sprookjesbos-imago' af wilde werd als thema ‘Duizend en één nacht’ gekozen.[4]