Communicatie & Reputatie, in het verleden ook wel Corporate Affairs, Communicatie & PR en Communicatie, is de afdeling die binnen de Efteling verantwoordelijk is voor de externe communicatie vanuit het park naar mediarelaties, fansites en andere publicisten. De afdeling verzorgt onder meer het maken van communicatieplannen voor bijvoorbeeld marketingcampagnes, het plannen en begeleiden van persbijeenkomsten, uitgeven en schrijven van persberichten en het te woord staan van de pers.
De afdeling heeft als doel de Efteling zo veel en zo positief mogelijk in het nieuws te laten komen met zo min mogelijk geld en uiteindelijk daarmee bezoekers naar het park te lokken. In 2001 zorgde de Efteling voor gratis publiciteit ter waarde van 9 miljoen euro. De afdeling werd in 1992 losgetrokken van de overkoepelende afdeling Commerciële Zaken, en stond onder leiding van Karin Koppelmans. Samen met Ine Mens verzorgde ze de interne en externe PR. Tot de afdeling behoorde ook de informatiepost in het park en het promotieteam.[1]
De afdeling staat tegenwoordig onder leiding van directeur Product, Markt en Imago Koen Sanders en valt onder het directoraat Commerciële Zaken.
Zie ook
- Bob Venmans
- Karin Koppelmans
- Henk Groenen
- Ine Mens
- Koen Sanders
- Eefje van Hombergh
- Gerrie van Dongen
- Femke van Es
- Steven van Gils
- ↑ PR-manager Karin Koppelmans: "PR doen we eigenlijk met z'n allen", Efteldingen, april 1992