Het Dappere Snijdertje
Snijdertje.jpg
Doel Ringwerpen op een groot speldenkussen, later skeeball
Tarief ?
Geopend 1983-2003, vervangen door Tasje Hengelen
Dapperesnijdertje.png
Locatie in de Game Gallery

Het Dappere Snijdertje, ook bekend als Het Dappere Kleermakertje of Zeven in Één Klap, is een sprookje over een kleermaker die op een dag zeven vliegen in één klap doodslaat en door een misverstand de opdracht krijgt om reuzen te doden. Het is een Duits sprookje dat verzameld werd door de gebroeders Grimm en als "Das tapfere Schneiderlein" in hun Kinder- und Hausmärchen terecht kwam. Joseph Jacobs verzamelde een andere variant getiteld "Een dozijn in één slag" in European Folk and Fairy Tales en Andrew Lang nam het op in The Blue Fairy Book.

In de Efteling was van 1983 tot 2003 een verwijzing naar het sprookje te vinden in de Game Gallery, op de plek waar zich nu Woelige Baren bevindt. Het was het eerste spel op deze plek die werd aangebouwd aan de Game Gallery in 1983. Bij Het Dappere Snijdertje moest de bezoeker ringen werpen om spelden die uit een groot speldenkussen staken.

Game Gallery

De naam en spelvorm verwijzen naar het sprookje. Bovendien was er een afbeelding van de kleermaker op het bord boven de spelkraam bevestigd. Daarop stond een fiere man in achttiende eeuwse kleding op een speldenkussen met één hand in de zij en de ander rustend op een speldenknop. Boven de man een krullend geel lint en over z'n schouder droeg hij de sjerp uit het sprookje. In plaats van "zeven in één klap" stond er echter "Het dapper[...]" te lezen, waardoor de naam van het spel dus niet compleet leesbaar op het bord stond.

Skeeball

Skeeball in 1997

Later werd hier het kermisspel 'skeeball' geïnstalleerd, maar het naambord op de gevel bleef gelijk. Bij het spel moest een bal van een vuist groot gerold worden over een hellende baan. Aan het einde waren een aantal gaten met verschillende puntenaantallen waarin de bal terecht kon komen. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen. Het is vergelijkbaar met Boem Bal, met het verschil dat er geen luchtdrukkanon wordt gebruikt. Er waren vijf banen beschikbaar.

Het spel moest het veld ruimen in 2003 ten faveure van het fantasieloze Tasje Hengelen. Het bord werd simpelweg overgeschilderd. In de ruimte werd eerst nog enige maanden het kippenspel getest zoals dat later ingezet zou worden voor het naastgelegen De Knuppel in het Hoenderhok (nu Land in Zicht).

Het sprookje

Samenvatting

Het sprookje verhaalt over een kleermaker die zeven vliegen in één klap doodsloeg, en "zeven in één klap" op zijn riem borduurde en de wijde wereld introk. Hij komt een reus tegen die denkt dat de tekst aan zeven mensen refereert, en daagt hem uit. Het kleermakertje verslaat de reus telkens door hem slim om de tuin de leiden. Hij komt uiteindelijk terecht bij een koning, voert voor hem op eendere wijze een aantal opdrachten uit en mag zijn dochter trouwen. De prinses hoort de kleermaker in zijn slaap spreken over zijn vak en vraagt haar vader deze onwaardige man af te voeren. De kleermaker wordt echter getipt en doet alsof hij in zijn slaap spreekt over zijn heldendaden, hetgeen de wachters van de koning op de vlucht doet slaan zodat ze hem nooit meer lastigvallen.

In de Eftelingse media